Login: Hasło:
Zapamiętaj mnie
Zapomniałeś hasła lub nie działa?
Na tej stronie używamy ciasteczek by móc świadczyć ci uslugi, personalizowac reklamy i analizować ruch. Informacje o tym, jak korzystasz z tej strony są udostępniane m. in. google. Korzystając z niej zgadzasz się na to.

Akceptuj Odrzuć Pokaż mi więcej informacji

Jesteś niezalogowany | Zaloguj się | Zarejestruj się

Kösliner Stadtbahn und Strandbahn/

Lindner #1

1914 - Koszalin, obecnie ulica Piłsudskiego.
Mali obywatele pozują, a w tle tramwaj. Na pewno dzieci były dumne z wyglądu okolicy, co symbolizują ich uśmiechy. Warto również dostrzec ważny element niemieckiej przeszłości Koszalina, który pozostał do dziś - jest to zieleń, najprostsze i najtańsze medium w upiększaniu miasta.

Autor: piotr_kosz

Komentarze: 2

1915 - Koszalin, obecnie ulica Zwycięstwa na wysokości Kaszubskiej.
Największym mankamentem sieci tramwajowej były mijanki (było ich sześć), które nakładały konieczność synchronizacji pojazdów z przeciwnych kierunków.

Autor: piotr_kosz

1918 - Koszalin, obecnie ulica Zwycięstwa.
To zabawne jak historia lubi zataczać koło. 1 października 1922 roku postanowiono unieruchomić tramwaje w Koszalinie z powodu niskiej frekwencji (zawieszenie kursów nastąpiło w grudniu). Co było przyczyną? Inflacja, która wymusiła podniesienie cen biletów. W ostateczności większe koszty zakupu biletów zmusiły koszalinian do ograniczenia korzystania z tego środku transportu. Wstrzymanie "miejskiej kolei" trwało do 15 kwietnia 1924 roku.
Koło się kręci... a w współczesnym Koszalinie bilet normalny od 1 sierpnia 2012 roku będzie kosztował 2,90 zł. Zawieszenia komunikacji autobusowej nie będzie, jednak pasażerów ubędzie na pewno. Decydenci jak zwykle nie uczą się na błędach poprzedników ;).

Autor: piotr_kosz

Komentarze: 1

1930 - Koszalin, obecny teren pętli Chełmoniewo.
Miejska sieć tramwajowa 1 czerwca 1926 roku wzbogaciła się o nowy odcinek. Od tego dnia koszalinianie mogli dojeżdżać od dworca kolejowego do sąsiedniej gminy, czyli Rokosowa. Od tego momentu zaistniała konieczność rozróżniania miejskich tras, więc linii do podnóża Góry Chełmskiej przydzielono kolor zielony, a na Rokosowo kolor czerwony. Pomimo zwiększenia zasięgu tramwaju w Koszalinie nie przełożyło się to na jego popularność, liczba pasażerów w ciągu roku była stała.

Autor: piotr_kosz

Lindner #11

1914 - Koszalin, obecnie ulica Zwycięstwa.
Wąskie uliczki, pełno przechodniów i... wzrastający ruch samochodowy - tak można opisać sytuację na koszalińskich ulicach w latach 30-tych. Dopiero po dwudziestu czterech latach od uruchomienia komunikacji tramwajowej magistrat zdecydował się na wydanie zakazu parkowania i zatrzymywania się na torowiskach dla samochodów.

Autor: piotr_kosz

1915 - Koszalin, plac przed dworcem kolejowym.
Rozstaw szyn koszalińskiej sieci tramwajowej wynosił 1435 milimetrów, więc była to standardowa wartość. To była bardzo dobra decyzja, dzięki której udało się półtora roku później połączyć miejską sieć tramwajową z koleją do Mielna (po elektryfikacji odcinka Koszalin - Mielno i budowie nowego do Unieścia). Wtedy doszło również do fuzji obu przedsiębiorstw - Kleinbahn Güdenhagen-Grossmöllen z Stadtische Strassenbahn Köslin. Powstało jedna firma o nazwie Kösliner Stadtbahn und Strandbahn, która zarządzała miejskimi i podmiejskimi tramwajami.
Warto również wspomnieć, że koszalińska sieć tramwajowa była pionierem w tzw. "tramwajach dwusystemowych". Trasa do Mielna była zbudowana w 1905 roku wedle standardu normalnotorowej linii kolejowej. Tory kolejowe nie były przystowane do eksploatacji wagonów tramwajowych, więc dokonano niezbędnych przeróbek (przedłużanie odbojnic, skorygowanie szerokości torów i wymiana krzyżownic). Dzięki tym zabiegom znacznie ograniczono koszty przebudowy i umożliwiono nawet ewentualne kursowanie tramwajów z najdalszych zakątków Koszalina nad morze. Jako ciekawostkę dodajmy, że koszalińską bimbą przywożono świeże ryby z Unieścia.

Autor: piotr_kosz

Komentarze: 2

Lindner #2

1932 - Koszalin. Rynek Staromiejski. Widok na wschód. Na mijance wagony 1 i 2. Pocztówka z archiwum Marianny Drab
Autor: paweldrab

Lindner #24

1915 - Koszalin, obecnie ulica Morska.
Koszalińskie przedsiębiorstwo tramwajowe eksploatowało dwie serie Linder'ów. Łatwo je rozróżnić - pierwsza przeznaczona do miejskiej eksploatacji posiada jeden reflektor z przodu, druga przydzielona do obsługi nadmorskiej linii dwa reflektory. Łącznie po koszalińskich torach jeździło osiemnaście pojazdów pochodzących z fabryki Gottfried Linder A.G. - 16 wagonów motorowych i dwa wagony doczepne.

Autor: piotr_kosz

Komentarze: 1

Lindner #3

21 grudnia 1911 - Koszalin, Rynek Staromiejski.
Koszaliński transport publiczny obchodził w 2011 roku stulecie swojego istnienia zapoczątkowane przez tramwaje, które zostały wprowadzone do ruchu 21 grudnia 1911 roku. Trwa teraz setny rok koszalińskiej komunikacji miejskiej, więc przyjrzyjmy się jej pionierom - mowa tutaj oczywiście o tramwajach.
Jednocześnie zaznaczam, iż cała seria ma charakter niezarobkowy (nie posiadam żadnych korzyści majątkowych z zdjęć znajdujących się na fotogalerii).

Autor: piotr_kosz

Komentarze: 5

1912 - Koszalin, obecnie skrzyżowanie ulicy Zwycięstwa z Piłsudskiego.
Miasto zamówiło wagony tramwajowe z fabryki Gottfried Linder A.G. z miasta Halle-Ammendorf. Zadecydował oczywiście koszt zakupu (który okazał się najniższy) i wcześniejsza eksploatacja tego modelu w sąsiednim Słupsku (gdzie zakupiono te pojazdy rok wcześniej).

Autor: piotr_kosz

Lindner #7

1930 - Koszalin, obecnie ulica Zwycięstwa.
Przepiękna tkanka miejska z którą pożegnaliśmy się ostatecznie w 1975 roku. Do dzisiaj próby reanimowania centrum Koszalina "spalają na panewce", a przecież można chłonąć wiedzę od Duńczyków, Holendrów, itp. gdzie przywrócenie "ludzkiej twarzy" miastom udało się całkowicie.

Autor: piotr_kosz

Komentarze: 1

Fotogaleria Transportowa

Autobusy KMKM
Państwa:
Producenci:

Statystyki użytkownika:
Online: