Login: Hasło:
Zapamiętaj mnie
Zapomniałeś hasła lub nie działa?
Na tej stronie używamy ciasteczek by móc świadczyć ci uslugi, personalizowac reklamy i analizować ruch. Informacje o tym, jak korzystasz z tej strony są udostępniane m. in. google. Korzystając z niej zgadzasz się na to.

Akceptuj Odrzuć Pokaż mi więcej informacji

Jesteś niezalogowany | Zaloguj się | Zarejestruj się

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne - Lublin - sp. z o.o./

Solaris Trollino 12M #3836

29 grudnia 2009 - Lublin, al. Racławickie. 3836 to jeden z niewielu trolejbusów, odpowiadających współczesnym wymogom. Możliwe, że będzie tak jeszcze długie lata - biorąc po uwagę opieszałość miasta w kwestii realizacji projektu unijnego. Nie ma jeszcze lokalizacji dla budowy placu postojowego, nie ma projektu nowej zajezdni, projekt sieci jest dopiero w przygotowaniu, planowany układ sieci trolejbusowej jest niefunkcjonalny. Jeżeli takie tempo się utrzyma, to prawdopodobnie z rozbudowy komunikacji trolejbusowej nic nie wyniknie i nie będzie ani 30 km nowej sieci, ani 70 nowych trolejbusów, ani nowej zajezdni. Kasę zaś dostaną bardziej ogarnięte miasta takie jak Kielce czy Białystok.
Autor: Jacek Pudło
edytor
Komentarze: 7

24 kwietnia 2010 - Lublin, Majdanek.
Autor: Sławomir Kołodziej
driver
Komentarze: 5

30 kwietnia 2010 - Lublin, al. Piłsudskiego.
Autor: Flash
driver
21 maja 2011 - Lublin, ul. Zana.
Autor: Jacek Pudło
edytor
28 czerwca 2011 - Lublin, ul. Abramowicka. Pierwsze Trollino w lubelskim MPK.
Autor: Kubul
cenzor
Komentarze: 2

27 marca 2012 - Lublin, al. Józefa Piłsudskiego / al. Zygmuntowskie.
Autor: Karol Grzonka

15 kwietnia 2012 - Lublin, Plac Bychawski.
Autor: 16v

30 czerwca 2012 - Lublin, ulica Obywatelska. Nie spodziewałem się, że uchwyciłem ostatni dzień kursowania trolejbusów w tym miejscu, gdyż w związku z remontem skrzyżowania ulic Lubartowskiej, Unickiej, Spółdzielczości Pracy oraz Obywatelskiej od 1 lipca do 31 sierpnia trolejbusy zostały zastąpione autobusami.
Autor: mxk

7 września 2012 - Lublin, plac Dworcowy. Po wykonaniu zdjęcia udałem się w kierunku przystanku "Targi Lublin" i odziwo byłem tam szybciej niż tytułowy trolejbus, który utknął w korku. Przy okazji - taką samą reklamę (tylko dostosowaną dla Tychów) wozi nasz ST12AC #006, w Gdyni pewnie też jest znajdziemy jej lokalną odmianę na którymś trajtku.
Autor: Gumiś
limiteredytor
Komentarze: 5

1 października 2012 - Lublin, al. Piłsudskiego. Jednostkowe zużycie energii przez trolejbusy jest mniejsze niż zużycie paliwa przez autobusy, a dodatkowo energia elektryczna jest tańsza niż paliwo. W rezultacie, przy dużej liczbie trolejbusów w ruchu względem długości sieci, ich eksploatacja będzie tańsza niż eksploatacja autobusów.
Autor: Jacek Pudło
edytor
Komentarze: 9

4 stycznia 2014 - Lublin, Aleje Racławickie. Mogłoby MPK przemalować te czerwonaki w barwy ZTM, wtedy praktycznie wszystkie niskopodłogowe trolejbusy byłyby we właściwych barwach. A, jeszcze M121E!
Autor: Gumiś
limiteredytor
Komentarze: 4

15 kwietnia 2014 - Lublin, ul. Gospodarcza. 3836 oraz 3839 dostały drugie życie w Tychach. Oba trolejbusy zostały wypożyczone/wydzierżawione na okres przynajmniej jednego roku od MPK Lublin. Numery taborowe dostaną w TLT Tychy odpowiednio 96 i 97. Sporą ciekawostką będzie 3839, gdyż pojazd ten woził pasażerów w Lublinie, Gdyni (na tygodniowych testach w 06.2008 roku) oraz od 01.2021 w Tychach.
Autor: Karol Grzonka

Komentarze: 1

23 czerwca 2014 - Lublin, ul. Łęczyńska. Dzisiaj ta ulica wygląda zupełnie inaczej. Od początku wakacji prowadzone są tam prace związane z gruntownym remontem całego odcinka tej ulicy.
Autor: Rafał Nieściór

Komentarze: 2

26 lutego 2016 - Lublin, Zajezdnia trolejbusowa. MPK Lublin właśnie ogłosiło przetarg pisemny na sprzedaż trzech najstarszych trolejbusów Solarisa w Lublinie. Pojazdy te nie były w pełni eksploatowane już od ponad trzech lat. W tym okresie tylko 837 pojeździł przez kilka tygodni po mieście, reszta nie ruszała się z zajezdni. Wygląda na to, że zaczynają się porządki pod nowe egzemplarze Ursusów.
Autor: Rafał Nieściór

Komentarze: 23

13 maja 2016 - Lublin, zajezdnia trolejbusowa. Pojazd został przemalowany w barwy miejskie na początku 2016 roku. Od tamtego czasu ani razu nie pojawił się na mieście. Rezerwa trolejbusów jest na tyle wysoka, że podczas szczytu komunikacyjnego na zajezdni zostaje około 30 pojazdów do dyspozycji.
Autor: Rafał Nieściór

Komentarze: 11

22 grudnia 2007 - Lublin, pętla na Węglinie. Pierwszy dzień jazy po mieście. Zdjęcie takie sobie to była straszna mgła. Jak bede miał lepsze to podmienie.
Autor: Bogumił Kadryll

Komentarze: 8

1 czerwca 2008 - Lublin, skrzyżowanie al. Kraśnickiej i Zana.
Autor: Zielony
edytor
Komentarze: 6

17 września 2009 - Lublin, ul. Nałęczowska.
Autor: jacekso
newsercenzoredytor
23 września 2009 - Stanowisko pracy kierowcy w #836.
Autor: 2250
newseredytorProfesional
Komentarze: 2

23 września 2009 - Lublin, pętla Abramowice. Wnętrze Trollino 12M #836. [Zdjęcie podmienione]
Autor: 2250
newseredytorProfesional
Komentarze: 4

Solaris Trollino 12M #3837

29 czerwca 2010 - Lublin, ul. Zana. Trolejbus na miarę XXI wieku.
Autor: Sławomir Kołodziej
driver
Komentarze: 1

4 grudnia 2010 - Lublin, Al. Piłsudskiego. Już niedługo trafienie na Trollino w Lublinie nie będzie zbyt trudne, gdyż ich liczba w taborze znacząco wzrośnie.
Autor: P_B

Komentarze: 5

7 stycznia 2011 - Lublin, Droga Męczenników Majdanka. W kwietniu możemy się spodziewać pierwszej z trzech partii, pięciu pięknie pomalowanych Trollino .
Autor: Sławomir Kołodziej
driver
Komentarze: 2

23 stycznia 2011 - Lublin, ul. Głęboka.
Autor: P_B

30 kwietnia 2011 - Lublin, ul. Zana. (Prawie) nowy trolejbus i nowy biurowiec. W budowie jest już kolejny "drapacz chmur" w okolicy. Tym razem będzie to budynek mieszkalny.
Tym zdjęciem dobiłem do czwartej setki na TWB :).

Autor: P_B

Komentarze: 13

15 grudnia 2011 - Lublin, ul. Obywatelska.
Autor: 16v

27 marca 2012 - Lublin, al. Józefa Piłsudskiego / Aleje Zygmuntowskie. Wszystkie 4 czerwone solarisy 3836-3839 są już przemalowane w barwy miejskie i czy pojawiają się na trasie?
Autor: Karol Grzonka

Komentarze: 8

29 listopada 2012 - Lublin, ul. Tomasza Zana.
Autor: 16v

Komentarze: 2

7 kwietnia 2015 - Lublin, teren zajezdni trolejbusowej Helenów. Jedno z ostatnich zdjęć mojego autorstwa przedstawiających wybudowaną ponad pół wieku temu zajezdnię Helenów za czasów normalnej eksploatacji. Obecnie obiekt jest w trakcie rozbiórki, na początku czerwca wszystkie hale znajdujące się na terenie zakładu mają zostać wyburzone bezpowrotnie zamykając ważny rozdział w historii lubelskiej komunikacji miejskiej.
Autor: Sławomir Kołodziej
driver
Komentarze: 3

19 października 2015 - Lublin, ul. Chodźki. Po dłuugim kilkumiesięcznym odpoczynku na zajezdni trolejbus ponownie pojawił się na ulicach miasta, tym razem z małym dodatkiem - reklamą Teatru Andersena.
Autor: Paweł Giza

30 października 2015 - Lublin, ul. Abramowicka. Trzy tygodnie temu pojawił się pierwszy raz po dłuższej przerwie na ulicach, tyle, że w nowym wdzianku.
Autor: Rafał Nieściór

Komentarze: 1

30 października 2015 - Lublin, ul. Abramowicka.
Autor: Rafał Nieściór

23 grudnia 2015 - Lublin, rondo Nauczycieli Tajnego Nauczania.
Autor: Rafał Nieściór

Komentarze: 5

10 lipca 2022 - Lublin, ZT MPK Lublin.
Autor: Franek Buksiński

Komentarze: 1

22 grudnia 2007 - Lublin, Węglin. 837 zadebiutował na 151, a 836 na 150.
Autor: Sławomir Kołodziej
driver
22 grudnia 2007 - Lublin, ul. Nałęczowska. Pierwszy wyjazd na linie.
Autor: Sławomir Kołodziej
driver
22 grudnia 2007 - Lublin, pętla Abramowice. Pierwszy dzień kursowania liniowego. Prócz niego zadebiutował również drugi Trollino-836. Oba pojazdy mają napęd asynchroniczny produkcji MEDCOM-u. W najbliższym czasie na linii powinien pojawić się kolejny wóz, dotychczas przebywający na testach w MPK Lublin. Niestety, obiektyw dziś ze mną nie współpracował, cały czas byl zaparowany, ze względu na niską temperaturę, tudzież kościół jest trochę "mglisty".;)
Autor: Matteoo
driver
Komentarze: 20

24 grudnia 2007 - Lublin, pętla Chodźki. Nowy trolejbus wkrótce po debiucie. Pojazd wyróżniał się na tle ówczesnego taboru w pełni niską podłogą i asynchronicznym napędem. Diodowe wyświetlacze też miało tylko kilka trolejbusów.
Autor: Jacek Pudło
edytor
Komentarze: 4

2 stycznia 2008 - Lublin, al. Kraśnicka. W tamtym czasie miło było popatrzeć na pierwsze Trollina w Lublinie. Obecnie takich pojazdów jest już sporo - 34 - do czego dojdzie kolejnych 20 z pomocniczym silnikiem spalinowym (pierwsze dostawy za rok we wrześniu). Jeśli zaś chodzi o dalsze 50 trolejbusów, to prawpodobnie będą one wyposażone w niewielki pomocniczy zestaw baterii, a być może część z nich będzie przegubowa. Baterie pozwolą na zawracanie trolejbusów niezależnie od układu sieci na skrzyżowaniach.
Autor: Jacek Pudło
edytor
20 stycznia 2008 - Lublin, ul. Tomasza Zana. Trolejbus nawraca na rondku aby pojechać w kierunku Media Marketu. Fociści z Lublina są na L4?
Autor: Gerhard

Komentarze: 7

13 marca 2008 - Lublin, ul. Zana.
Autor: mzk804
newsercenzoredytor
Komentarze: 3

13 marca 2008 - Lublin, wnętrze Trollinka. Za cholerę nie rozumiem czemu nie można tu zamontować pięciu miękkich siedzeń. Na poręczy się gorzej siedzi...
Autor: mzk804
newsercenzoredytor
Komentarze: 11

5 kwietnia 2008 - Lublin; pętla na Majdanku.
Autor: Olo

8 sierpnia 2008 - Lublin, al. Zygmuntowskie. Trollino posiada tak zwany napęd asynchroniczny. Oznacza to, iż trolejbus ten napędza silnik asynchroniczny. Skąd zaś wynikła taka nazwa? Silnik asynchroniczny, zwany też indukcyjnym, ma prostą budowę - składa się z części nieruchomej (stojanu) i ruchomej (wirnika). Stojan wytwarza wirujące pole magnetyczne, w wirniku zaś indukuje się napięcie. Powstaje siła elektromotoryczna i wirnik obraca się z pewnym poślizgiem względem uzwojenia, z prędkością mniejszą niż synchroniczna. Stąd też silnik nazwano asynchronicznym. Dlaczego od początku trakcji elektrycznej nie stosowano silników o tak prostej budowie? Odpowiedź jest prosta: regulacja pola magnetycznego stojanu wymagała zastosowania mikroelektroniki, która odpowiedni poziom technologiczny osiągnęła dopiero pod koniec lat 70-tych.
Autor: Jacek Pudło
edytor
Komentarze: 5

Solaris Trollino 12M #3839

6 lutego 2010 - Lublin, ul. Zana. MPK, po udanej współpracy z Solarisem, po zmianie na stanowisku prezesa rozmyśliło się i rozpoczęło przygodę z MAZem. Minął już rok, a prototyp nie kursuje jeszcze liniowo. Nie przeszkadza to w tym, by planować już montaż kolejnych MAZów.
Autor: Jacek Pudło
edytor
Komentarze: 2

10 lutego 2010 - Lublin, ul. Fabryczna. MPK złożyło wniosek o dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego zakupu 30 trolejbusów w ciągu 2 lat. Przetarg ma być ogłoszony w tym roku. Mam nadzieję, że wygra go Solaris.
Autor: Jacek Pudło
edytor
Komentarze: 17

10 lutego 2010 - Lublin. ul. Roztocze. Na zdjęciu widoczna ta część wnętrza, poza tym komicznym tyłem, która mi się nie podoba. Z punktu widzenia przestronności wnętrza bardziej pasowałoby, aby silnik był w takiej samej zabudowie, ale za tylną osią - tak jak w MAZie. No i ten pionowy kanał - mógłby być mniejszy, zwłaszcza że podobno w nim nic nie ma, bo jest wykorzystywany do wentylacji silnika tylko w wersji z Cegeleciem.
Autor: Jacek Pudło
edytor
Komentarze: 10

20 lutego 2010 - Lublin, al. Kraśnicka. Trolejbusiarze narzekają na brak pełnej kabiny. Przeszkadza to im w sytuacji, gdy trzeba wyjść z pojazdu, by założyć na sieć wypadnięty odbierak. Argumentacja jest taka, iż kabina pozostaje bez nadzoru, pasażerowie mogą samowolnie wysiadać, a złodziejaszki - sięgać po pieniądze ze sprzedaży biletów.
Autor: Jacek Pudło
edytor
Komentarze: 28

30 kwietnia 2010 - Lublin, ul. Kunickiego.
Autor: Flash
driver
25 kwietnia 2011 - Lublin, ul. Głęboka. Ostatnią polską książkę o technice trolejbusowej wydano w 1958 r., stąd występuje ogólny niedobór wiedzy technicznej o sieci trakcyjnej. Zmobilizowałem się i opisałem w ogólnym zarysie budowę trolejbusowej sieci trakcyjnej - LINK.
Autor: Jacek Pudło
edytor
Komentarze: 5

2 lipca 2011 - Lublin, al. Racławickie. Trolejbus przejeżdża przez niepozorne a ważne skrzyżowanie. W zasadzie pasowałoby, aby trolejbusy dojeżdżały z centrum na Zana przez biegnącą tu w poprzek Sowińskiego. Sprawę blokuje jednak wciąż odwlekana na mglistą przyszłość budowa tunelu pod Racławickimi. Tak jakby to szkodziło rozwiesić sieć teraz a później zawiesić ją nad tunelem.
Autor: Jacek Pudło
edytor
13 lipca 2011 - Lublin, al. Kraśnicka.
Autor: Mariusz Sychowicz

29 sierpnia 2011 - Lublin, rondo Mokrskiego, które udaje pętlę Znana ZUS. Trolejbusy bardzo dużo czasu tracą na przejazd przez to rondo, muszą się zatrzymywać trzy razy.
Autor: DAN
edytor
Komentarze: 3

25 lutego 2012 - Lublin, ulica Doktora Witolda Chodźki.
Autor: Michał Zaręba

28 marca 2012 - Lublin, ul. Łęczyńska. Ex tester w drodze do pętli Mełgiewska FS obecnie Mełgiewska WSEI.
Autor: Karol Grzonka

5 sierpnia 2013 - 09:57; Lublin, ulica Tomasza Zana.
152 - Zana ZUS -> Abramowice.

Autor: Kamil

Komentarze: 1

25 lutego 2014 - Lublin, ul. Królewska.
Autor: wg
limitercenzortram
22 marca 2014 - Lublin, ul. Lubartowska.
Autor: Evelyn489

Komentarze: 1

9 września 2014 - Lublin, plac Dworcowy. Od wielu lat przed lubelskim dworcem PKP istnieje duży, asfaltowy plac. Obok jest niewielki budynek południowego dworca PKS, istniejący 1977 r., od lat użytkowany w niewielkim stopniu. Szeroko zakrojone plany mające zmienić tą okolicę były szykowane już od początku lat 70., w 1976 r. miał nawet miejsce konkurs architektoniczny. Obecnie wiadomo, że okolica ma się zmienić znacząco za sprawą nowego, dużego dworca autobusowego, który w zamyśle ma zintegrować komunikację autobusową regionalną i miejską z koleją i zastąpić obecny mało funkcjonalny, choć korzystnie bliski centrum dworzec na Podzamczu. Budowa inwestycji wartej 300 mln zł ma ruszyć w tym roku i potrwać 2 lata. Znając życie, stary obiekt na Podzamczu może pozostać na swoim miejscu bez modernizacji.
Autor: Jacek Pudło
edytor
Komentarze: 8

4 listopada 2007 - Lublin, ul. Królewska. Piszę obecnie książkę o trolejbusach w Polsce. Będzie rozdział o budowie trolejbusu i sieci trakcyjnej (no a jakże), o historii systemów trolejbusowych, o stanie bieżącym trolejbusów i o wszystkich typach taboru. Książka może ukaże się jeszcze przed końcem tego roku. Parę osób już mi pomogło, parę zadeklarowało pomoc (za co dziękuję), a gdyby ktoś jeszcze miał chęć, to zapraszam do współpracy. Zapowiada się, że uda mi się też zdobyć kilka(dziesiąt) starych zdjęć, stąd liczę że uda się pokazać wszystkim coś naprawdę fajnego.
Autor: Jacek Pudło
edytor
Komentarze: 1

3 czerwca 2008 - Gdynia, ul. Janowska. 1 z 3 (3836, 3837 i 3839 [ex 900]) ostatnimi czasy wystawionych przez MPK trolejbusów na sprzedaż. Cena brutto za każdego to ok 160 tys zł. Wiadomo czy udała się sprzedaż za granicę tych solarisów, bo z żadnego polskiego miasta (Gdynia ani Tychy) nie było odzewu?
Autor: Karol Grzonka

Komentarze: 11

6 sierpnia 2008 - Lublin, wjazd na pętle Węglin.
Autor: Simon

Komentarze: 2

25 września 2007 - Lublin, pętla na Węglinie. Całkiem udany efekt współpracy MPK, Solarisa i Medcomu. Montaż takich trolejbusów jak ten miał być kontynuowany. Niestety, w MPK z każdego dobrego pomysłu trzeba po jakimś czasie zrezygnować, i teraz w planach jest budowa trolejbusu w nadwoziu MAZa. Od pół roku, co miesiąc jest podawana do prasy informacja, że montaż ruszy za miesiąc-dwa. Ostatnio wymyślono jeszcze jeden rewelacyjny pomysł - mianowice zakup 13 niedokończonych nadwozi M121 od syndyka Jelcza i przemontowanie do nich elektryki ze starych jelczy PR110E. W sumie to ciekawie wyglądałyby elektryczne M121 z dermowymi siedzeniami :P
Autor: Jacek Pudło
edytor
Komentarze: 5

25 września 2007 - Lublin, ul. Droga Męczenników Majdanka. Przewijający się wówczas po ulicach miasta prototyp z napędem Medcom stanowił przedsmak tego, jak będzie wyglądał w przyszłości tabor trolejbusowy. Widok trolejbus był niesamowity po długich latach dominacji Jelczy.
Autor: Jacek Pudło
edytor

Solaris Trollino 12M #836

29 grudnia 2009 - Lublin, al. Racławickie. 3836 to jeden z niewielu trolejbusów, odpowiadających współczesnym wymogom. Możliwe, że będzie tak jeszcze długie lata - biorąc po uwagę opieszałość miasta w kwestii realizacji projektu unijnego. Nie ma jeszcze lokalizacji dla budowy placu postojowego, nie ma projektu nowej zajezdni, projekt sieci jest dopiero w przygotowaniu, planowany układ sieci trolejbusowej jest niefunkcjonalny. Jeżeli takie tempo się utrzyma, to prawdopodobnie z rozbudowy komunikacji trolejbusowej nic nie wyniknie i nie będzie ani 30 km nowej sieci, ani 70 nowych trolejbusów, ani nowej zajezdni. Kasę zaś dostaną bardziej ogarnięte miasta takie jak Kielce czy Białystok.
Autor: Jacek Pudło
edytor
Komentarze: 7

24 kwietnia 2010 - Lublin, Majdanek.
Autor: Sławomir Kołodziej
driver
Komentarze: 5

30 kwietnia 2010 - Lublin, al. Piłsudskiego.
Autor: Flash
driver
21 maja 2011 - Lublin, ul. Zana.
Autor: Jacek Pudło
edytor
28 czerwca 2011 - Lublin, ul. Abramowicka. Pierwsze Trollino w lubelskim MPK.
Autor: Kubul
cenzor
Komentarze: 2

27 marca 2012 - Lublin, al. Józefa Piłsudskiego / al. Zygmuntowskie.
Autor: Karol Grzonka

15 kwietnia 2012 - Lublin, Plac Bychawski.
Autor: 16v

30 czerwca 2012 - Lublin, ulica Obywatelska. Nie spodziewałem się, że uchwyciłem ostatni dzień kursowania trolejbusów w tym miejscu, gdyż w związku z remontem skrzyżowania ulic Lubartowskiej, Unickiej, Spółdzielczości Pracy oraz Obywatelskiej od 1 lipca do 31 sierpnia trolejbusy zostały zastąpione autobusami.
Autor: mxk

7 września 2012 - Lublin, plac Dworcowy. Po wykonaniu zdjęcia udałem się w kierunku przystanku "Targi Lublin" i odziwo byłem tam szybciej niż tytułowy trolejbus, który utknął w korku. Przy okazji - taką samą reklamę (tylko dostosowaną dla Tychów) wozi nasz ST12AC #006, w Gdyni pewnie też jest znajdziemy jej lokalną odmianę na którymś trajtku.
Autor: Gumiś
limiteredytor
Komentarze: 5

1 października 2012 - Lublin, al. Piłsudskiego. Jednostkowe zużycie energii przez trolejbusy jest mniejsze niż zużycie paliwa przez autobusy, a dodatkowo energia elektryczna jest tańsza niż paliwo. W rezultacie, przy dużej liczbie trolejbusów w ruchu względem długości sieci, ich eksploatacja będzie tańsza niż eksploatacja autobusów.
Autor: Jacek Pudło
edytor
Komentarze: 9

4 stycznia 2014 - Lublin, Aleje Racławickie. Mogłoby MPK przemalować te czerwonaki w barwy ZTM, wtedy praktycznie wszystkie niskopodłogowe trolejbusy byłyby we właściwych barwach. A, jeszcze M121E!
Autor: Gumiś
limiteredytor
Komentarze: 4

15 kwietnia 2014 - Lublin, ul. Gospodarcza. 3836 oraz 3839 dostały drugie życie w Tychach. Oba trolejbusy zostały wypożyczone/wydzierżawione na okres przynajmniej jednego roku od MPK Lublin. Numery taborowe dostaną w TLT Tychy odpowiednio 96 i 97. Sporą ciekawostką będzie 3839, gdyż pojazd ten woził pasażerów w Lublinie, Gdyni (na tygodniowych testach w 06.2008 roku) oraz od 01.2021 w Tychach.
Autor: Karol Grzonka

Komentarze: 1

23 czerwca 2014 - Lublin, ul. Łęczyńska. Dzisiaj ta ulica wygląda zupełnie inaczej. Od początku wakacji prowadzone są tam prace związane z gruntownym remontem całego odcinka tej ulicy.
Autor: Rafał Nieściór

Komentarze: 2

26 lutego 2016 - Lublin, Zajezdnia trolejbusowa. MPK Lublin właśnie ogłosiło przetarg pisemny na sprzedaż trzech najstarszych trolejbusów Solarisa w Lublinie. Pojazdy te nie były w pełni eksploatowane już od ponad trzech lat. W tym okresie tylko 837 pojeździł przez kilka tygodni po mieście, reszta nie ruszała się z zajezdni. Wygląda na to, że zaczynają się porządki pod nowe egzemplarze Ursusów.
Autor: Rafał Nieściór

Komentarze: 23

13 maja 2016 - Lublin, zajezdnia trolejbusowa. Pojazd został przemalowany w barwy miejskie na początku 2016 roku. Od tamtego czasu ani razu nie pojawił się na mieście. Rezerwa trolejbusów jest na tyle wysoka, że podczas szczytu komunikacyjnego na zajezdni zostaje około 30 pojazdów do dyspozycji.
Autor: Rafał Nieściór

Komentarze: 11

22 grudnia 2007 - Lublin, pętla na Węglinie. Pierwszy dzień jazy po mieście. Zdjęcie takie sobie to była straszna mgła. Jak bede miał lepsze to podmienie.
Autor: Bogumił Kadryll

Komentarze: 8

1 czerwca 2008 - Lublin, skrzyżowanie al. Kraśnickiej i Zana.
Autor: Zielony
edytor
Komentarze: 6

17 września 2009 - Lublin, ul. Nałęczowska.
Autor: jacekso
newsercenzoredytor
23 września 2009 - Stanowisko pracy kierowcy w #836.
Autor: 2250
newseredytorProfesional
Komentarze: 2

23 września 2009 - Lublin, pętla Abramowice. Wnętrze Trollino 12M #836. [Zdjęcie podmienione]
Autor: 2250
newseredytorProfesional
Komentarze: 4

Solaris Trollino 12M #837

29 czerwca 2010 - Lublin, ul. Zana. Trolejbus na miarę XXI wieku.
Autor: Sławomir Kołodziej
driver
Komentarze: 1

4 grudnia 2010 - Lublin, Al. Piłsudskiego. Już niedługo trafienie na Trollino w Lublinie nie będzie zbyt trudne, gdyż ich liczba w taborze znacząco wzrośnie.
Autor: P_B

Komentarze: 5

7 stycznia 2011 - Lublin, Droga Męczenników Majdanka. W kwietniu możemy się spodziewać pierwszej z trzech partii, pięciu pięknie pomalowanych Trollino .
Autor: Sławomir Kołodziej
driver
Komentarze: 2

23 stycznia 2011 - Lublin, ul. Głęboka.
Autor: P_B

30 kwietnia 2011 - Lublin, ul. Zana. (Prawie) nowy trolejbus i nowy biurowiec. W budowie jest już kolejny "drapacz chmur" w okolicy. Tym razem będzie to budynek mieszkalny.
Tym zdjęciem dobiłem do czwartej setki na TWB :).

Autor: P_B

Komentarze: 13

15 grudnia 2011 - Lublin, ul. Obywatelska.
Autor: 16v

27 marca 2012 - Lublin, al. Józefa Piłsudskiego / Aleje Zygmuntowskie. Wszystkie 4 czerwone solarisy 3836-3839 są już przemalowane w barwy miejskie i czy pojawiają się na trasie?
Autor: Karol Grzonka

Komentarze: 8

29 listopada 2012 - Lublin, ul. Tomasza Zana.
Autor: 16v

Komentarze: 2

7 kwietnia 2015 - Lublin, teren zajezdni trolejbusowej Helenów. Jedno z ostatnich zdjęć mojego autorstwa przedstawiających wybudowaną ponad pół wieku temu zajezdnię Helenów za czasów normalnej eksploatacji. Obecnie obiekt jest w trakcie rozbiórki, na początku czerwca wszystkie hale znajdujące się na terenie zakładu mają zostać wyburzone bezpowrotnie zamykając ważny rozdział w historii lubelskiej komunikacji miejskiej.
Autor: Sławomir Kołodziej
driver
Komentarze: 3

19 października 2015 - Lublin, ul. Chodźki. Po dłuugim kilkumiesięcznym odpoczynku na zajezdni trolejbus ponownie pojawił się na ulicach miasta, tym razem z małym dodatkiem - reklamą Teatru Andersena.
Autor: Paweł Giza

30 października 2015 - Lublin, ul. Abramowicka. Trzy tygodnie temu pojawił się pierwszy raz po dłuższej przerwie na ulicach, tyle, że w nowym wdzianku.
Autor: Rafał Nieściór

Komentarze: 1

30 października 2015 - Lublin, ul. Abramowicka.
Autor: Rafał Nieściór

23 grudnia 2015 - Lublin, rondo Nauczycieli Tajnego Nauczania.
Autor: Rafał Nieściór

Komentarze: 5

10 lipca 2022 - Lublin, ZT MPK Lublin.
Autor: Franek Buksiński

Komentarze: 1

22 grudnia 2007 - Lublin, Węglin. 837 zadebiutował na 151, a 836 na 150.
Autor: Sławomir Kołodziej
driver
22 grudnia 2007 - Lublin, ul. Nałęczowska. Pierwszy wyjazd na linie.
Autor: Sławomir Kołodziej
driver
22 grudnia 2007 - Lublin, pętla Abramowice. Pierwszy dzień kursowania liniowego. Prócz niego zadebiutował również drugi Trollino-836. Oba pojazdy mają napęd asynchroniczny produkcji MEDCOM-u. W najbliższym czasie na linii powinien pojawić się kolejny wóz, dotychczas przebywający na testach w MPK Lublin. Niestety, obiektyw dziś ze mną nie współpracował, cały czas byl zaparowany, ze względu na niską temperaturę, tudzież kościół jest trochę "mglisty".;)
Autor: Matteoo
driver
Komentarze: 20

24 grudnia 2007 - Lublin, pętla Chodźki. Nowy trolejbus wkrótce po debiucie. Pojazd wyróżniał się na tle ówczesnego taboru w pełni niską podłogą i asynchronicznym napędem. Diodowe wyświetlacze też miało tylko kilka trolejbusów.
Autor: Jacek Pudło
edytor
Komentarze: 4

2 stycznia 2008 - Lublin, al. Kraśnicka. W tamtym czasie miło było popatrzeć na pierwsze Trollina w Lublinie. Obecnie takich pojazdów jest już sporo - 34 - do czego dojdzie kolejnych 20 z pomocniczym silnikiem spalinowym (pierwsze dostawy za rok we wrześniu). Jeśli zaś chodzi o dalsze 50 trolejbusów, to prawpodobnie będą one wyposażone w niewielki pomocniczy zestaw baterii, a być może część z nich będzie przegubowa. Baterie pozwolą na zawracanie trolejbusów niezależnie od układu sieci na skrzyżowaniach.
Autor: Jacek Pudło
edytor
20 stycznia 2008 - Lublin, ul. Tomasza Zana. Trolejbus nawraca na rondku aby pojechać w kierunku Media Marketu. Fociści z Lublina są na L4?
Autor: Gerhard

Komentarze: 7

13 marca 2008 - Lublin, ul. Zana.
Autor: mzk804
newsercenzoredytor
Komentarze: 3

13 marca 2008 - Lublin, wnętrze Trollinka. Za cholerę nie rozumiem czemu nie można tu zamontować pięciu miękkich siedzeń. Na poręczy się gorzej siedzi...
Autor: mzk804
newsercenzoredytor
Komentarze: 11

5 kwietnia 2008 - Lublin; pętla na Majdanku.
Autor: Olo

8 sierpnia 2008 - Lublin, al. Zygmuntowskie. Trollino posiada tak zwany napęd asynchroniczny. Oznacza to, iż trolejbus ten napędza silnik asynchroniczny. Skąd zaś wynikła taka nazwa? Silnik asynchroniczny, zwany też indukcyjnym, ma prostą budowę - składa się z części nieruchomej (stojanu) i ruchomej (wirnika). Stojan wytwarza wirujące pole magnetyczne, w wirniku zaś indukuje się napięcie. Powstaje siła elektromotoryczna i wirnik obraca się z pewnym poślizgiem względem uzwojenia, z prędkością mniejszą niż synchroniczna. Stąd też silnik nazwano asynchronicznym. Dlaczego od początku trakcji elektrycznej nie stosowano silników o tak prostej budowie? Odpowiedź jest prosta: regulacja pola magnetycznego stojanu wymagała zastosowania mikroelektroniki, która odpowiedni poziom technologiczny osiągnęła dopiero pod koniec lat 70-tych.
Autor: Jacek Pudło
edytor
Komentarze: 5

Solaris Trollino 12M #900

6 lutego 2010 - Lublin, ul. Zana. MPK, po udanej współpracy z Solarisem, po zmianie na stanowisku prezesa rozmyśliło się i rozpoczęło przygodę z MAZem. Minął już rok, a prototyp nie kursuje jeszcze liniowo. Nie przeszkadza to w tym, by planować już montaż kolejnych MAZów.
Autor: Jacek Pudło
edytor
Komentarze: 2

10 lutego 2010 - Lublin, ul. Fabryczna. MPK złożyło wniosek o dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego zakupu 30 trolejbusów w ciągu 2 lat. Przetarg ma być ogłoszony w tym roku. Mam nadzieję, że wygra go Solaris.
Autor: Jacek Pudło
edytor
Komentarze: 17

10 lutego 2010 - Lublin. ul. Roztocze. Na zdjęciu widoczna ta część wnętrza, poza tym komicznym tyłem, która mi się nie podoba. Z punktu widzenia przestronności wnętrza bardziej pasowałoby, aby silnik był w takiej samej zabudowie, ale za tylną osią - tak jak w MAZie. No i ten pionowy kanał - mógłby być mniejszy, zwłaszcza że podobno w nim nic nie ma, bo jest wykorzystywany do wentylacji silnika tylko w wersji z Cegeleciem.
Autor: Jacek Pudło
edytor
Komentarze: 10

20 lutego 2010 - Lublin, al. Kraśnicka. Trolejbusiarze narzekają na brak pełnej kabiny. Przeszkadza to im w sytuacji, gdy trzeba wyjść z pojazdu, by założyć na sieć wypadnięty odbierak. Argumentacja jest taka, iż kabina pozostaje bez nadzoru, pasażerowie mogą samowolnie wysiadać, a złodziejaszki - sięgać po pieniądze ze sprzedaży biletów.
Autor: Jacek Pudło
edytor
Komentarze: 28

30 kwietnia 2010 - Lublin, ul. Kunickiego.
Autor: Flash
driver
25 kwietnia 2011 - Lublin, ul. Głęboka. Ostatnią polską książkę o technice trolejbusowej wydano w 1958 r., stąd występuje ogólny niedobór wiedzy technicznej o sieci trakcyjnej. Zmobilizowałem się i opisałem w ogólnym zarysie budowę trolejbusowej sieci trakcyjnej - LINK.
Autor: Jacek Pudło
edytor
Komentarze: 5

2 lipca 2011 - Lublin, al. Racławickie. Trolejbus przejeżdża przez niepozorne a ważne skrzyżowanie. W zasadzie pasowałoby, aby trolejbusy dojeżdżały z centrum na Zana przez biegnącą tu w poprzek Sowińskiego. Sprawę blokuje jednak wciąż odwlekana na mglistą przyszłość budowa tunelu pod Racławickimi. Tak jakby to szkodziło rozwiesić sieć teraz a później zawiesić ją nad tunelem.
Autor: Jacek Pudło
edytor
13 lipca 2011 - Lublin, al. Kraśnicka.
Autor: Mariusz Sychowicz

29 sierpnia 2011 - Lublin, rondo Mokrskiego, które udaje pętlę Znana ZUS. Trolejbusy bardzo dużo czasu tracą na przejazd przez to rondo, muszą się zatrzymywać trzy razy.
Autor: DAN
edytor
Komentarze: 3

25 lutego 2012 - Lublin, ulica Doktora Witolda Chodźki.
Autor: Michał Zaręba

28 marca 2012 - Lublin, ul. Łęczyńska. Ex tester w drodze do pętli Mełgiewska FS obecnie Mełgiewska WSEI.
Autor: Karol Grzonka

5 sierpnia 2013 - 09:57; Lublin, ulica Tomasza Zana.
152 - Zana ZUS -> Abramowice.

Autor: Kamil

Komentarze: 1

25 lutego 2014 - Lublin, ul. Królewska.
Autor: wg
limitercenzortram
22 marca 2014 - Lublin, ul. Lubartowska.
Autor: Evelyn489

Komentarze: 1

9 września 2014 - Lublin, plac Dworcowy. Od wielu lat przed lubelskim dworcem PKP istnieje duży, asfaltowy plac. Obok jest niewielki budynek południowego dworca PKS, istniejący 1977 r., od lat użytkowany w niewielkim stopniu. Szeroko zakrojone plany mające zmienić tą okolicę były szykowane już od początku lat 70., w 1976 r. miał nawet miejsce konkurs architektoniczny. Obecnie wiadomo, że okolica ma się zmienić znacząco za sprawą nowego, dużego dworca autobusowego, który w zamyśle ma zintegrować komunikację autobusową regionalną i miejską z koleją i zastąpić obecny mało funkcjonalny, choć korzystnie bliski centrum dworzec na Podzamczu. Budowa inwestycji wartej 300 mln zł ma ruszyć w tym roku i potrwać 2 lata. Znając życie, stary obiekt na Podzamczu może pozostać na swoim miejscu bez modernizacji.
Autor: Jacek Pudło
edytor
Komentarze: 8

4 listopada 2007 - Lublin, ul. Królewska. Piszę obecnie książkę o trolejbusach w Polsce. Będzie rozdział o budowie trolejbusu i sieci trakcyjnej (no a jakże), o historii systemów trolejbusowych, o stanie bieżącym trolejbusów i o wszystkich typach taboru. Książka może ukaże się jeszcze przed końcem tego roku. Parę osób już mi pomogło, parę zadeklarowało pomoc (za co dziękuję), a gdyby ktoś jeszcze miał chęć, to zapraszam do współpracy. Zapowiada się, że uda mi się też zdobyć kilka(dziesiąt) starych zdjęć, stąd liczę że uda się pokazać wszystkim coś naprawdę fajnego.
Autor: Jacek Pudło
edytor
Komentarze: 1

3 czerwca 2008 - Gdynia, ul. Janowska. 1 z 3 (3836, 3837 i 3839 [ex 900]) ostatnimi czasy wystawionych przez MPK trolejbusów na sprzedaż. Cena brutto za każdego to ok 160 tys zł. Wiadomo czy udała się sprzedaż za granicę tych solarisów, bo z żadnego polskiego miasta (Gdynia ani Tychy) nie było odzewu?
Autor: Karol Grzonka

Komentarze: 11

6 sierpnia 2008 - Lublin, wjazd na pętle Węglin.
Autor: Simon

Komentarze: 2

25 września 2007 - Lublin, pętla na Węglinie. Całkiem udany efekt współpracy MPK, Solarisa i Medcomu. Montaż takich trolejbusów jak ten miał być kontynuowany. Niestety, w MPK z każdego dobrego pomysłu trzeba po jakimś czasie zrezygnować, i teraz w planach jest budowa trolejbusu w nadwoziu MAZa. Od pół roku, co miesiąc jest podawana do prasy informacja, że montaż ruszy za miesiąc-dwa. Ostatnio wymyślono jeszcze jeden rewelacyjny pomysł - mianowice zakup 13 niedokończonych nadwozi M121 od syndyka Jelcza i przemontowanie do nich elektryki ze starych jelczy PR110E. W sumie to ciekawie wyglądałyby elektryczne M121 z dermowymi siedzeniami :P
Autor: Jacek Pudło
edytor
Komentarze: 5

25 września 2007 - Lublin, ul. Droga Męczenników Majdanka. Przewijający się wówczas po ulicach miasta prototyp z napędem Medcom stanowił przedsmak tego, jak będzie wyglądał w przyszłości tabor trolejbusowy. Widok trolejbus był niesamowity po długich latach dominacji Jelczy.
Autor: Jacek Pudło
edytor

Fotogaleria Transportowa

Autobusy KMKM
Państwa:
Producenci:

Statystyki użytkownika:
Online: