Not logged in | Log in | Sign Up
Manufacturer Name: | ВЗТМ |
Chassis: | ЗиУ 682 |
Body: | ЗиУ 682 |
Engine: | Динамо ДК-213 115kW/156HP |
Design Of Doors: | 1-2-2 |
Do Rosji chyba długo jeszcze nic nie będzie docierać. Z wyjątkiem elektrobusów oczywiście.
Oj dociera całkiem sporo dobrego! Twer jednak nie jest w grupie miast oświeconych. Jeśli chodzi o elektrobusy, to zdecydowanie nie mam nic przeciwko. To technologiczny następca trolejbusów. Ale... Niech one działają i faktycznie będą elektrobusami a nie dieslami. Straszny od dawna propaguje tu teorię tego, że stan miejskiego elektrotransportu zwykle zależy od regionu Rosji. Nie sposób zaprzeczyć No i najsmutniejsze: w Polsce też niektórzy organizatorzy zdają się w szybkim tempie uwsteczniać.
Tramwaje teraz się odbudowuje, czego przykładem Samarkanda, Aarhus, Odense. Trolejbus, czy tam elektrobus zasilany z sieci w czasie jazdy wraca do Pragi, penetruje Białoruś, w Polsce w różnych konfiguracjach też występuje. Do tego taniej kożystać z sieci już istniejącej i nie bawić się w budowę ładowarek. A w Rosji? Moskwa zwija trolejbus na zasadzie nie bo nie, hejtów zbierając dużo. Kaliningrad nie potrafi zrobić nic z tym co mi xostało, nawet zajezdnia jest w kuriozalnym miejscu względem jedynej obsługiwanej linii. Najchętniej zwinęliby wszystko i zgodnie z tradycją marszrutki załatwią wszystko.
W Rosji czy na Ukrainie są miasta które zarżnęły elektrotranpsport, ale są i takie które go rozwijają. I nawet nie region jest tu czynnikiem, bo mamy np. jedną z najlepszych sieci w całym ex-CCCP czyli Krasnodar, sąsiadującą z dennym Rostowem (35 czynnych wagonów na milionowe miasto).
Krasnodar, Barnaul, Jekaterynburg to zdecydowani faworyci w konkursie na porządny standard komunikacji miejskiej. Ale to chyba ma dość głębokie tradycje, bo to miasta Tatrowe... A Tatry też trafiały do miast według jakichś rozdzielników. Moim zdaniem są też miasta, które się genialnie podnoszą - np. Niżny Tagił. Tam był syf a robi się Europa (nie mylić z Gliwcami).
Taszkient/Samarkanda to ciekawy wypadek... W Samarkandzie po uruchomieniu tramwajów nie byłem, jestem bardzo ciekaw, jak to działa.
Kaliningrad sam nie wie czego chce. Z jednej strony pozbył się większości linii tramwajowych, z drugiej ta ich jedyna piątka jeździ często, do późna a wagony są w dobrym stanie (gorzej z torowiskami). Na jesieni wyremontowali trasę do zajezdni, teraz będą walczyć z węzłem przy dworcu południowym.
No i są Twery, Woroneże...
I coś czego nie umiem ocenić - Władywostok.
To z Ukrainy dla mnie najlepszy elektrotransport jest w Winnicy. Lwowski tranwaj po malutku podnosi się z upadku. Trolejbusowo Stanisławów i Czerniowce są ponad normą. No i mamy casus Konotopu, w którym nota bene nie byłem, gdzie tramwaj wrócił po przerwie i kupują odremontowane tatry z Rygi. Do tego mamy niedasizm w Kijowie.