Jesteś niezalogowany | Zaloguj się | Zarejestruj się
Dobrze widzę że to kierowca od "taksóweczki" 1816? Jeżeli tak to serdecznie pozdrawiam!
Nigdy. Niektórzy jednak sądzą że aby wrzucić bieg przy wysokich obrotach trzeba albo odczekać na ich spadek albo podwójnie wysprzęglić co jest błędem. Na phototrans.eu widywałem czasami komentarze pisane przez kierowców-miłośników którzy chwalą się że rewelacyjnie jeżdżą ikarusami a piszą jakieś mity o podwójnym wysprzęglaniu...
Zależy od skrzyni i sprzęgła, czasami trzeba podwójnie wysprzęglić żeby bieg wszedł lepiej (bez walki).
A dupa tam :P Jak masz źle wyregulowane sprzęgło na słoneczku, to sobie bez podwójnego wysprzęglenia lewarkiem w życiu nie trafisz gdzie chcesz. Jak jest wszystko sprawne to możemy rozmawiać. Inna sprawa, że podwójne wysprzęglenie to poprostu świetny nawyk wielu kierowców.
Które wcale nie powoduje wolnego przyspieszania. Można żwawo jechać mimo podwójnego sprzęgła.
O ile Raba ma tyle siły... Chociaż generalnie Ikarusa wymyślili nie po to, żeby nim zapierdulać, tylko po to, żeby zapakować towar i go przewieźć z punktu załadunku do punktu wyładunku.
http://www.youtube.com/watch?v=I2CWQwF-eIk
Świetny nawyk kierowcy to nie podwójne wysprzęglanie które potrafi chyba każdy tylko pojedynczy ruch sprzęgłem który działa tak samo jak podwójne wysprzęglanie a zajmuje 2 razy mniej czasu. Wystarczy tylko wyczuć w którym momencie sprzęgło łapie i zsynchronizować jego wciskanie ze zmianą biegu. W ten sposób jesteś w stanie w każdym ikarusie czy migu niezależnie od skrzyni i sprzęgła zmienić szybko i bez szarpania bieg.
Oczywiście nie neguje że podwójne wysprzęglanie to zła rzecz, sam się czasami bawiłem taką techniką jazdy bo dla niedoświadczonego kierowcy to pomocna sprawa. Nad nią jednak są jeszcze inne techniki które pozwalają kierowcy ze źle wyregulowanym sprzęgłem zmieniać biegi tak jak ten na filmie załączonym do opisu bez żadnego podwójnego wysprzęglania.
@Macrcin Nader - tak, to ten kierowca. Prawdopodobnie zorganizujemy z nim jakiś przejazd na wiosnę po Lublinie i okolicach żeby pokazać na czym polega fenomen ikarusa. Może nawet 1816 jak go do tej pory nie skasują.
A ja z uporem maniaka będę twierdził, że podwójne wysprzęglenie to sztuka, którą mało kto już potrafi, a bez tego znakomita większość Ikarusów płynne nie pojedzie, bo przy wymianie tarczy sprzęgła nikt jej nie reguluje. O redukcji biegu nawet nie mówię, bo tutaj znowu w większości wozów bez odpowiedniej przegazówki zwichniesz rękę a biegu nie wbijesz. To są autobusy, na które nie ma reguły. Jestem ich niekwestionowanym miłośnikiem, ale cudów nie ma, musi być wszystko sprawne.
Podwójne wysprzęglanie to sztuka którą każdy potrafi, wystarczy sobie zakodować w głowie co i jak a reszta to kwestia odruchów które z reguły nie powinny stanowić problemu. No i trzeba mieć jeszcze trochę pojęcia o co w tym chodzi. Niewątpliwie masz rację że przy redukcji trzeba wykonać dwa pełne ruchy nogą a między nimi dodać obrotów do oczekiwanych po redukcji. Sama zmiana biegów do góry metodą "pojedynczego-podwójnego" wysprzęglania to sprawa banalnie prosta. Wystarczy wcisnąć sprzęgło kawałek za miejsce w którym zaczyna brać,. wyrzucić bieg, docisnąć do końca i wtedy wrzucić wyższy. Skutek ten sam a roboty 2 razy mniej. Do opanowania to jest jednak trochę trudniejsze niż banalnie proste podwójne wysprzęglanie.
Podwójne wysprzęgalnie jest dla laików co pare lat temu odebali prawo jazdy lub dla tych którym się nie spieszy. Doświadczeni jeżdżą z pojedynczym wysprzeglaniem metodą którą opisał Paweł
Uważam , że powyższa dyskusja nie ma sensu. Na własnym przykładzie mogę powiedzieć ,że to kierowca dostosowuje swój styl jazdy i zmieniania biegów do pojazdu którym powozi. Jeżeli próbuję się czegoś na siłę to skrzynia biegów upomni się zgrzytem o swoje prawa. Jej zniszczenie zaś skutkuje spotkaniem z przełożonym który skutecznie finansowo przypomni ci ,że jesteś kierowcą kategorii "D"ew."D+E" a nie tylko powożącym automatem.
Czekanie, aż silnik spadnie z obrotów, połączone z całkowitym brakiem wyczucia podczas synchronizacji sprzęgła z przełożeniami skrzyni biegów, skutkujące dość prymitywnym stylem jazdy (czyt. szarpaniem). Tak jak powiedział @Świadek, każdy kierowca ma swój styl i dostosowuje go do danego pojazdu. Niektórzy jednak (nawet jakby chcieli) nie nauczą się innej techniki, niż ta, którą prezentują. Podwójne wysprzęglanie nie jest rzeczą oczywistą i nie każdy musi to pojąć. Technika jazdy, do której doszedł najsłynniejszy kierowca Ikarusa w Lublinie (Marian) jest kwestią wieloletniego doświadczenia.
a ja uważam, że sprzęgło jest tylko do ruszania. Resztę załatwia się grą gazem. Zaczynałem na benzynowym Starze 25, potem przeszedłem do MZK i całe życie bez sprzęgła. Aby ruszyć...