Jesteś niezalogowany | Zaloguj się | Zarejestruj się
Do autora: W dniu 3 sierpnia 2001 roku zrobiłem podobne zdjęcie. Żeby nie było kłopotów, gdz je opublikuję w mojej ksiażce o tramwajach Grudziądzkich lub gdzie indziej.
MK
Podobne składy trafiły do Grudziadza w 1981 roku z Łodzi. Wozy silnikowe ponumerowano na 27 - 36, a doczepy na 119 - 128. Wagony doczepne zaczęto numerować od 111 w 1976 roku, w chwili przejęcia przedsiębiorstwa w Grudziądzu przez WPKM Toruń. Obecny stan badań nad dostawami taboru do Grudziądza (brak danych w archiwum MZK Grudziądz do 1985 roku) pozwala postawic tezę, że gdyby od samego początku, tj. od 1896 roku, numerowano wozy doczepne od 101, to ostatni wagon doczepny miałby numer 152. Łódzkie Enki kursowały w Grudziądzu do 1986 roku.
Przeliczyłem doczepy - zgadza się - wyszłoby 152. Co do enek z Łodzi to nadeszło ich: 10 silnikowych typu 2N - dostały numery: 28-36 (jedna pozostała bez numeru), oraz 10 doczep typu 5ND1: 119-124, 126-128, i jeden 5ND nr 125. Ok 1982 roku jedna z doczep dostała numer 112 (3-cia obsada)-pamiętam ten wagon jak stał na tyle zajezdni w koncu lat 80.
Jezeli chodzi o wagon 27 to dotarł on nie z Łodzi a najpewniej z Inowrocławia (tam miał nr 6), był to rok 1963. Łódzkie enki różniły się nie tylko wyciętymi fartuchami ale także drzwiami - w elbląskich wozach para drzwi składała się z dwóch wąskich (zewnętrznych) i dwóch szerszych (wewnętrznych) płatów. Natomiast w łódzkich para drzwi składała sie z 4 szerszych blatów. Myślę ze Grudziądz nie popisał się sprowadzając skład z Elbląga tylko poto zeby je tu pociąć. Przynajmniej jedna silnikowa enka przydałaby się jako zabytek.
Obecnie nasza jedyna N-ka jest remontowana, niewiem czy ten remont jest kompleksowy czy tylko prostują mu blachy.Napewno ma wymienianą przetwornice. Chodzi oczywiście o36
przetwornicę?????????????????????????
Wszelkie dane dotyczące historii grudziądzkich tramwajów proiszę szczególnie p. Dariusza Walczaka przesyłać na adres grudziadz19@wp.pl, gdyż piszę aktualnie książkę o nich oraz wkrótce założę stronę na ich temat.
Wagon 5N 27 dotarł do Grudziądza z Konstalu w 1962 roku.
Niestety nie udzielam wywiadów :(
To ile ta książka już powstaje?,i co ma w niej kąkretnie być ?!
Owa książka powstaje od lipca zeszłego roku i z wielu względów nie ukazała się jeszcze. Byc może to nastąpi w 2006 roku w ramach obchodów 110-lecia komunikacji miejskiej w Grudziadzu. Trzeba jeszcze wyjaśnic wiele kwestii związanych z dostawami tzboru, czego brakuje w Monografii z 1996 roku. Zreszta w tamtej publikacji jest wiele błędów. Kwestia wydania takiej książki nie jest prosta. Gdybym miał na to środki juz teraz, to bym ja wydał moze jeszcze w tym roku.
Rozumiem mucha, że chcessz sfinansować wydanie tej książki. Będzie w niej wszystko dotyczące taboru, historia, mnóstwo zdjęć, dotąd nie publikowanych oraz coś jescze, ale to niespodzianka.
Mucha na pewno dofinasuje, to jest potentat finansowy Ja też jestem bardzo ciekawy tej książki bo Monografia jest rzeczywiście do nieczego. Zeszło na książkie a warto napisać o 36, który po remoncie często nocami przemyka ulicami miasta. No może nie przemyka tylko się snuje ale czasem nawet potrafią zrobić w nocy parę kółek. Pewnie z nudów jeżdżą ...
Tak, pewnie z nudów jeżdżą, przypominając sobie czasy kiedy tramwaje 2N i 5N jeździły n nockach. sam pamiętam tamte czasy.
a ja wam powiem..... obok 152 stoi 49 "morski" ha ha ha ale wam powiedziałem co nie..!
A jak jeszcze powiesz co stoi tam z tylu to normalnie wygrales zapas oleju napedowego do koparki na najblizsze 25 lat :P:P:P
Z tyłu stoi 38 przed modernizacją. ten wóz bardzo długo jeździł czerwony
Kiedyś jak byłem przy okazji w Grudziądzu poszedłem sobie popatrzec na tramwaje w zajezdni włsnie tam od tyłu - tu gdzie stoi ten elbląski 5ND stała wówczas doczepa łódzka 112. a ja głupi nie zrobiłem zdjęcia.... Czy ten ex elbląski skład jeszcze istnieje?
Dosiegnela go niszczaca moc palnika :(
ja też żałuję, że mając tyle okazji nie robiłem zdjęć powiedzmy od 1991 roku. To dopiero miałbym rarytasy w swoich zbiorach! A propo 122, ciekawi mnie, czy mógłby to być przebudowany na doczepę ex łódzki 181, który bez numeru w Grudziądzu skreślono w 1982 roku? To by miało jakiś sens. Ale rzadnej pewności na ten temat nie mam, tylko przyjmuję taka możliwość.
Dokładnie 38 a jeszcze obok 42
Mucha jesli chodzi ci o ten niebieski obok to jest akurat 49 jak ktos slusznie zauwazyl powyzej. O ile dobrze pamietam to za czasow niebieskiego 49 wagon 42 byl chyba zielony
Oj razcej odwrotnie. Przez długi czas lat 90. 42 był niebieski, a 49 zielony. Podobnie było we wnętrzach obu pojazdów. Tak się szczęśliwie składa, że mam zdjecie 49 z 1996 roku (z Ilustrowanego Kuriera Polskiego) i 1998 (gazeta Pomorska), a także 42 w 2002 roku mojego autorstwa. Poza tym oba wozy, zwłaszcza 49 pojawiał się bardzo często w moim komiksie w 1998 roku. Tak więc na tym zdjęciu powyej po lewej stoi 42. Jak wcześniej pisałem tu, mam podobne ujęcie zrobione rok później i tak się tam wozy ustawiły, że za 152 stał nadal 38 (nie wiem czy jeździł przez tn czas) a z lewej 41 w starej reklamie.
Według mnie to 42.
To jest na milion procent 49, bo ma dwa odcienie morskiego jasny i ciemny. A 41 i 42 nie bo to nie te odcienie niebieskiego.
No dobra, niech ci już tam będzie. Jak zwykle diabeł tkwi w szczegółach.
Podobne zdjęcie, które ja zrobiłemtej doczepce jest już na mojej stronie. Pamiętam ,że obik stał 41 z tablicą "1" i "Dworzec PKP". Pamiętam, że za kilka dni zczepili go do 43 i razem tak jeździli na linii nr 3. Zdjęcie tego składu również jest na mojej stronie.
no to naco czekasz dawaj tego linka z tymi zdjęciami