Jesteś niezalogowany | Zaloguj się | Zarejestruj się
Niespodzianka może i wielka, ale nie pojmuję myślenia i polityki takich firemek, które na siłe próbują i myślą, że zmienią świat - przecież autobus na gaz ziemny CNG to produkt niszowy, a jego skonstruowanie itd też pewnie swoje kosztuje. Oni powinni się skupić na wozach z klasycznym Dieslem - szeroka oferta jest ważna, ale moim zdaniem, to nie tutaj należy szukać rynku zbytu. Podobnie działał Jelcz,że jak im się nudziło, to zamiast poprawiać, to co już mają (chociażby M125M) szli w podobnym jak wyżej kierunku i co? Zawrotne 11 egzemplarzy M125M/4. Sami sobie odpowiedźcie, czy ta inwestycja się zwróciła i do czego - oczywiście jako jeden w wielu czynników - ich doprowadziła. A Solbus jak obecnie stoi? Też chyba od 2010 roku za kolorowo nie jest, czy już wyszli na prostą?
Powiedziałbym właśnie inaczej. Potentat rynkowy produkujący na szeroką skalę może zaoferować największe partie po najniższej cenie, co wynika z efektu skali produkcji (wersje Diesel w dużej liczbie). Tymczasem producent niszowy koncentruje się na rozwiązaniach specjalistycznych (CNG, LNG itd.).
Ale czy ten rynek autobusów na CNG i LNG niewydaje się aż za bardzo niszowy?
A czy nie uważasz, że właśnie w obrębie zwykłych diesli mamy przesycenie na rynku? To bardzo dobrze, że Solbus wchodzi w niszę, ponieważ w ten sposób jest w stanie znaleźć sobie miejsce na rynku.
To że na rynku mamy przesycenie diesli nie da się ukryć i tego nie podważam, ale z drugiej zaś strony jest to główny rynek zbytu, a ta wspomniana nisza może po prostu okazać się za bardzo płytka. No nie oszukujmy się, że CNG w Polsce jest nie popularne i raczej się to prędko nie zmieni.
A jak wygląda sprawa z LPG w autobusach? W końcu to jest wszędzie dostępne oraz popularne w Polsce paliwo i pamiętam, ze Jelcz kiedyś coś tam próbował (120M/2), ale chyba na niewiele się to zdało z powodu wysokiego spalnia, bo gazowce przerabiono na klasyczne diesle?
Obecnie największe skupiska CNG w Polsce, jak wam pewnie jest dane wiedzieć, to Tychy, Rzeszów i Radom - ale te miasta już na tyle webrnęły w to paliwo, iż już nieopłacalnym by było z niego wycofanie się. Ciekawe, czy jeśli Radom by rozpisał przetarg na nówki CNG 12m (bo na Tychy ani Rzeszów nie liczę, wiecie pewnie dlaczego), to czy by Solbus startował, oczywiście obok Solarisa.
A co tu jest niby mega innowacyjnego? To są raczej gotowe rozwiązania konstrukcyjne, przygotowane przez np. Cumminsa czy jakąkolwiek inną firmę, zajmującą się produkcją całych zespołów napędowych. Zresztą wejście Solbusa w gaz, LNG i CNG przy współpracy z Gazpromem ma ręce i nogi.
Ten będźie następny na testy do mpk cęstochowa na 95%.