Jesteś niezalogowany | Zaloguj się | Zarejestruj się
Motyw motywem, ale nie powinno się kadrować w taki sposób, że "scenka rodzajowa" znajduje się na pierwszym planie odciągając uwagę od autobusu.
Zdaję sobie sprawę, że kwestia kadru jest mocno dyskusyjna, ale nie będę się upierał żeby zdjęcie wisiało jeżeli ma to w jakiś sposób powodować ujmę na jakości galerii.
Jestem jak najbardziej za "scenkami rodzajowymi" w kadrze, ale niestety nie w taki sposób jak na zdjęciu powyżej.
O, co innego gdyby np. obok była ścieżka rowerowa (ujęta w kadrze), a pacjentka mimo to z niej nie korzysta. O, wtedy takie zdjęcie by można z właściwym opisem, niech 3/10 się dzięki temu dowie jak należy się poruszać i chociaż misja merytoryczna będzie spełniona - tak mamy zwykłego knota.
Zastanawiam się czy faktycznie motyw musi znajdować się obok kadru. Może się wydawać, że autobus nie jest w centrum ponieważ pani rowerzystka znajduje się na pierwszym planie, jednak gdyby się dokładnie wpatrzyć to tak naprawdę Solbus jest bardziej doświetlony, znajduje się na dokładnie w środku i nie ma na nim żadnego cienia. Widać go tym bardziej, że jest on pomalowany na żółto-czerwono, nie zasłania go także żaden samochód. Myślę, że zdjęcie pokazuje oprócz autobusu również pewien element ochockiego folkloru. Po za tym gdyby nie ta kontrowersyjność to czy ktokolwiek zwróciłby uwagę na fotografię Solbusa z 2015 roku?
Zdjęcie kobiety na rowerze z autobusem w tle. Słaby pomysł, to jest galeria pojazdów, a nie rowerzystów.
No dobrze, mogę się zgodzić, że kobieta jest na pierwszym planie, ale gdybyśmy chcieli zapytać osobę zupełnie postronną, nieznającą idei galerii komunikacyjnej, o to co przedstawia to zdjęcie to jestem gotów założyć się, że duża część osób odpowiedziała by, że jednak autobusu. Z pewnością pozostali podobnie jak Ty wskazaliby rowerzystkę. Naprawdę mam wrażenie, że zależy to tylko i wyłącznie od spojrzenia. Na tym polega cały myk z tą fotografią.
"znajduje się na dokładnie w środku i nie ma na nim żadnego cienia. " i tym samym złamałeś i przyznałeś się do nie stosowania złotej zasady trójpodziału. Bo to właśnie rowerzystka jest w mocnym punkcie tego zdjęcia. A to, że autobus twoim zdaniem przykuwa uwagę bardziej jest spowodowane tylko proprcią wielkości. W końcu autobus jest większy od roweru.
Tu także wejdę w polemikę. Czy mocny punkt oznacza centrum i zarazem najważniejsze miejsce zdjęcia? Myślę, że nie. jest to punkt, który jedynie przyciąga ludzkie oko. Dzieje się tak ponieważ narząd wzroku pracuje tak a nie inaczej. Myślę, że nie możemy nazwać tzw. "mocnego punktu" centrum zdjęcia. Jeżeli mamy fotografię, na której pojazd jest stricte na środku to czy "mocny punkt" odgrywa na takim zdjęciu jakąś szczególną rolę? Sądzę, że nie. Uważam, że pewne zasady można łamać, kiedy chcemy pokazać dodatkowo jakiś, inny, szczególny dla nas element, który nadaje obrazowi, bezcenny dla nas wszystkich, klimat. Sam stwierdziłeś, że autobus jest większy od roweru i bardziej przyciąga uwagę. Tym samym jest to zdjęcie, które przedstawia, jednak autobus.
Trochę mylisz pojęcia. Mocny punkt zdjęcia to nie jest najciekawszy obiekt na zdjęciu, tylko taki punkt kadru, w którym fotografowany obiekt najbardziej przyciąga uwagę. Chodzi o zasady kadrowania takie jak reguła trójpodziału czy złotego środka (i nie jest to w żadnym wypadku środek kadru!). Tutaj w mocnych punktach są np. dekolt rowerzystki i tylne koło autobusu, a z tych dwóch rzeczy bardziej przyciąga uwagę jednak rowerzystka, która zresztą jest bliżej fotografa niż autobus.
Może żeby rozjaśnić sprawę proponuje aby ktoś ze społeczności, naniósł, w programie graficznym linie, które dzielą kadr zgodnie z zasadą trójpodziału i złotego środka. Luke, byłbyś wstanie zrobić taki podział w jakimkolwiek programie i wrzucić go na jakiś host a następnie link wkleić do komentarza?
Hmmm to jest taki podział orientacyjny wedle którego najlepiej, kiedy pojazd znajduje się w 1/3 wysokości kadru i w 1/3 jego szerokości. Są 4 takie mocne punkty w kadrze. Wiadomo, że nikt nie mierzy tego co do piksela, chodzi tylko o część kadru w której fotografowany obiekt jest mile widziany. Nie muszę tego rysować, są na ten temat dostępne materiały w sieci, np.: http://www.artmakers.pl/blog/uchwyci%C4%87-moment-%E2%80%93-jak-zrobi%C4%87-dobre-zdj%C4%99cie-cz-i Pod artykułem jest dostępny stosowny rysunek z czerwonymi kreskami i zaznaczonymi mocnymi punktami.
No to na chwilę obecną mamy podział w stosunku 1/3 wysokości i szerokości. Wiemy na pewno, że moje zdjęcie nie zostało podzielone "na trzy". A drugi podział? Ten oparty na regule złotego podziału. Taki jak w tym przykładzie http://www.fotografuj.pl/graph/trojpodzial/zloty_podzial.gif . Kiedy nałożymy taką siatkę to okaże się, że dokładnie w środku znajdzie się szyba przednia wraz z lewym lusterkiem. To jest właśnie to centrum. Wtedy kluczowa jest jedynie w miarę równa odległość pomiędzy obiektem i krawędziami obrazu. Czy ten podział jest zły? Wydaje mi się, że też się nadaje. Po za tym napisałeś, że mylę pojęcia a to poważny zarzut, ponieważ w poprzedniej wypowiedzi napisałem to co Ty napisałeś później. Napisałem: "(O `mocnym punkcie`) Jest to punkt, który jedynie przyciąga ludzkie oko.", odpowiedziałeś mi następująco: "Mocny punkt zdjęcia to nie jest najciekawszy obiekt na zdjęciu, tylko taki punkt kadru, w którym fotografowany obiekt najbardziej przyciąga uwagę.". Czy napisałem że jest to najciekawszy obiekt fotografii? Mogłeś mnie źle zrozumieć, ale nie to miałem na myśli. Czy nie mówimy zatem o tym samym? Może po prostu się zgadzamy i wychodzi na to samo? W takim razie czemu napisałeś mi, że mylę pojęcia? Ciągle nie jestem przekonany co do błędu zdjęcia, ponieważ nie jest nigdzie w regulaminie napisane, że zdjęcie musi być dzielone tylko i wyłącznie w oparciu o zasadę trójpodziału. Zamieszczam jeszcze link do portalu, gdzie znajduję się artykuł porównujący obie reguły.
Animacja na stronie ładnie pokazuje, że pomimo niewielkiej różnicy widać jak bardzo punkty przemieszczają się po zdjęciu. http://www.fotografuj.pl/Article/ABC_kompozycji_-_regula_trojpodzialu/id/60
Nikt nie mówi, że wszystkie zdjęcia w galerii mają być wykonane zgodnie z jedną z tych reguł, chodziło mi o to, że zgodnie z nimi może się wydawać, że głównym obiektem tego zdjęcia jest kobieta na rowerze. Gdyby zamiast kobiety w tym samym miejscu stał znak drogowy albo słup, pewnie pierwszy bloker po zobaczeniu jego zdjąłby upublicznienie zaznaczając, że jest to "slaby kadr" i "słaba kompozycja".
Zgadzam się z Tobą, ponieważ moim celem było zwrócenie uwagi użytkowników właśnie na nietypowość kompozycji. Na fotografię możemy patrzeć różnie i to chciałem pokazać, dlatego nie mogłem zgodzić się, że jest to zdjęcie słabe czy przypadkowe, ponieważ starannie je wybrałem z uwagi na jego kontrowersyjność. Prosiłem abyście przedstawili swoje argumenty bo, gdy przeczytałem pierwsze komentarze zrozumiałem, że (mówiąc kolokwialnie) "Autobus ma być na środku i z przodu, koniec, jest źle". Nie wiedziałem do końca o co chodzi. Dawno nie robiłem zdjęć komunikacji i wyszedłem "z tematu", mówiąc pokrótce. Większość moich fotografii pochodzi z archiwum. Dalej robię zdjęcia, ale już zupełnie inne, nieobarczone ścisłą konwencją (np. tematyką). Miło, że przedstawiliście mi swoje uważania na ten temat i w szczególności dziękuję Luke, który zadał sobie trud i wytłumaczył mi dlaczego taki kadr nie jest mile widziany na tej galerii. Wynika to zwyczajnie z zasady trójpodziału i przekierowywania uwagi widza. Nie mam zamiaru tego podważać. Znam oczywiście tę regułę, ale miałem chęć zobaczyć co uważacie, kiedy uwaga na zdjęciu zostaje rozdzielona "na pół" (połowa na autobus, połowa na rowerzystkę). Naprawdę fajnie, że wzięliście aktywny udział w dyskusji. Jeszcze raz dzięki Następne zdjęcia obiecuję, że będą normalne.
Jeszcze tak kończąc dyskusję, pierwszym moim skojarzeniem po zobaczeniu tego zdjęcia był ten temat http://phototrans.pl/17,189,0.html
@ Ignacy: Mocno naciągana jest Twoja argumentacja. Zdjęcie mogłoby się obronić, gdyby przedstawiało rzadko spotykaną ciekawostkę obsługową, autobus w nieuczęszczanym miejscu, unikat lub było reliktem przeszłości. Nie rozumiem jednak upierania się przy trzymaniu tego typu portretu, który wiele nie wnosi (w tej odsłonie linii Z-9 autobus odbijał się od autobusu, więc szansę na powtórzenie miałeś w ciągu max kilku minut).
Przecież tutaj 95 % zdjęć jest słabych albo bardzo słabych bo jak można zrobić fajne zdjęcie kawałkowi blachy w mało ciekawym miejscu jakim jest ulica a takie zdjęcia tu dominują. Także dajcie chłopakowi spokój. Fajne czy nie fajne ważne że jest inne i jest jakieś.
@ ZaciszaniN: Ja już się wypowiedziałem i myślę, że temat jest zamknięty. W Twojej opinii zdjęcie się nie broni, w mojej opinii i administratorów się broni. Zdecydowali, że fota zostaje, ale ja się nie obrażę jeżeli to zdjęcie zniknie. Uważam, że nie ma sensu wrzucać na phototrans.eu zdjęcia Solbusa z 2014 roku tak po prostu. Fotografia jest ubogacona rzadkim motywem i naprawdę nie sądzę aby była szkodliwa dla kogokolwiek. A co do częstotliwości to faktycznie wozów było tyle, że mogę wrzucić jakiekolwiek inne zdjęcie Solbusa jeżeli ma to cokolwiek zmienić na lepsze. Mam tego sporo
Acha. Unikatowy i bardzo fajny jest przede wszystkim rower.
Jeśli baba jadąca fajnym starym rowerem środkiem ruchliwego skrzyżowania nie jest fajnym motywem to co jim jest?
Boże jaki motyw?? xd Kolego, tag MOTYW służy do oznaczania zdjęć z atrakcyjnymi panienkami :P A przynajmniej tak mi się do tej pory wydawało.
Luke: "to jest galeria pojazdów"... Jesteś pewien? Nie jeden tu już próbował zwracać uwagę, że ta galeria stała się raczej galerią krajobrazów z jedynie motywem komunikacyjnym. Niestety takie zdjęcia tu dominują. Niektórzy autorzy wręcz się specjalizują w zdjęciach typu: im mniejszy wóz na zdjęciu tym lepiej. A ile echów i achów jaka piękna seria, pod tymi zdjęciami... A co do "rzadkiego motywu" rowerowego to każdy, kto fotografuje autobusy ma masę takich zdjęć, w których coś się wpieprza przed pojazd, tylko że takie zdjęcia się wywala