Login: Hasło:
Zapamiętaj mnie
Zapomniałeś hasła lub nie działa?
Na tej stronie używamy ciasteczek by móc świadczyć ci uslugi, personalizowac reklamy i analizować ruch. Informacje o tym, jak korzystasz z tej strony są udostępniane m. in. google. Korzystając z niej zgadzasz się na to.

Akceptuj Odrzuć Pokaż mi więcej informacji

Jesteś niezalogowany | Zaloguj się | Zarejestruj się


Jelcz M11 #1055

Detale

NazwaJelcz M11
(Jelcz) (Rába D2156HM6U 141kW/189HP 10350cm3) (Csepel ASH-75-2(5)) 30/100 [2-2-2] (1984-1990)
VIN 260888609D0799
Numer zabudowy
Wyprodukowany1986
Zezłomowany2009
Właściciele
19992002PKM Racibórz
20032009PK Racibórz
Numery rejestracyjne
Wprowadzenie do ruchu Rok wycofania Tablice rejestracyjne
20032009SRC V581
Numery taborowe
Wprowadzenie do ruchu Rok wycofania Numery taborowe
199920021055 / PKM Racibórz
200320091055 / PK Racibórz
Inne informacje
NG 1999 KZNS

Zdjęcia

30 czerwca 2005 - Lubomia, ul. Pogrzebieńska.
Autor: jacekso
newsercenzoredytor
17 stycznia 2007 - Racibórz, ul. Króla Stefana Batorego.
Krótka opowieść o tym jak rozwijała i zwijała się komunikacja miejska w Raciborzu. Nie mam danych o początkach KM, dlatego zacznę od 1984 roku. W Raciborzu funkcjonuje Oddział Autobusowy Zakładu Komunikacyjnego nr 9 w Jastrzębiu-Zdroju. Autobusy kursują na dziesięciu liniach, oznaczonych numerami 501-510. Większość linii poprowadzono w granicach miasta. Jedynie cztery linie wyjeżdżają do innych gmin (Racibórz nie ma gminy wiejskiej): 501 do Samborowic (gm. Pietrowice Wielkie), 505 do Rudnika (gm. Rudnik), 506 do Wojnowic (gm. Krzanowice) oraz 510 do Babic (gm. Nędza). Częstotliwości są wysokie, przykładowo linia 501 (Brzezie - Samborowice) kursuje co 10-30 minut w dni robocze. Inne linie - co 30-40 minut. Co godzinę i rzadziej kursują tylko 3 linie.
Następne dane mam z 1991 roku, czyli roku gdy rozpada się WPK Katowice i w Raciborzu powstaje PKM. Wtedy też pierwszy raz byłem w Raciborzu. Po ulicach jeżdżą wyłącznie M11 i krótkie ikarusy. Nadal autobusy kursują na dziesięciu liniach (501-510) ale pojawiają się nowe kierunki: 505 dojeżdża do Lubomi (gm. Lubomia) przez Pogrzebień (gm. Kornowac), 508 dociera do Nędzy, a 510 do Kuźni Raciborskiej przez Nędzę. Nie mam danych odnośnie ilości kursów. Wiemy już, że w czasach WPK Racibórz nie miał połączenia linią miejską z pozostałą częścią sieci autobusowej.
Po rozpadzie WPK komunikację miejską w Raciborzu zaczyna organizować PKM, co niesie za sobą oprócz zmiany numerów bocznych autobusów także zmianę numeracji linii: miejsce linii 501-510 zajmują linie 1-10. Stopniowo uruchamiane są także kolejne linie.
W 1992/1993 roku funkcjonuje 15 linii (dane z planu miasta PGK), a nowościami są linie 0 (okrężna Ostróg - Śródmieście - Ostróg), 11 do Kuźni Raciborskiej przez Łęg, Zawadę Książęcą, Ciechowice, Turze i Siedliska, 11A do Nędzy przez Łęg i Ciechowice, 14 do Rydułtów przez Pogrzebień, Kornowac, Rzuchów i Pszów oraz 15 z Komunalnej do Rafako. Częstotliwości są już niższe niż w latach 80. ale jest jeszcze jedna linia (9) kursująca częściej niż co godzinę. Wspomniana linia 14 do Rydułtów daje już możliwość dojazdu liniami miejskimi z przesiadkami do pozostałych miast ROW, a także na drugi koniec woj. katowickiego, a nawet do Krakowa, co kiedyś uskuteczniliśmy w ramach Rajdu WPK.
W 1994 roku pojawiają się nowe destynacje: dwa kursy linii 1 w dni robocze zostają wydłużone od Brzezia do wsi Kobyla (gm. Kornowac) przez Łańce, a trzy kursy w R i dwa w W linii 12 docierają do przystanku Pietraszyn granica w gminie Krzanowice. Nie ma za to już linii "zero".
W 2002 roku PKM zostaje włączony w struktury Przedsiębiorstwa Komunalnego i tak jest po dziś dzień.
W 2003 roku funkcjonuje 12 linii: 1-9, 13, 14, A. Nie ma już linii do Kuźni Raciborskiej, Nędzy, Pietraszyna i wsi Kobyla. Dojechać tam można autobusami PKS lub pociągiem.
W 2007 pojawia się nowa wieś w sieci PK: do centrum Raszczyc (gm. Lyski) wydłużone zostają wybrane kursy linii 8. Jednak tylko na trzy próbne miesiące. Do dziś pozostaje możliwość dojazdu do pętli na granicy Raciborza i Raszczyc. Dalej liniami ZTZ Rybnik.
W kolejnych latach niewiele się dzieje, zarówno w układzie linii jak i w kwestii taboru. Stopniowo stare jelcze zastępowane są garbatymi SOR-ami.
W 2016 roku zaczyna się wycinanie linii wyjeżdżających poza miasto. Linia nr 4 zostaje wycofana z odcinka Pogrzebień - Lubomia - Grabówka. Autobusy zawracają na pętli przy granicy miasta.
W marcu 2018 roku wchodzi w życie szumnie zapowiadana reforma układu linii. Bez większych zmian pozostaje linia 14 do Rydułtów. Pozostałe linie zmiksowano i utworzono nowe. Kursowały zatem takie potworki jak B/3 albo 6/8. Żeby nie było zbyt łatwo w dni robocze jeździły jedne linie, a w dni wolne takie same ale też inne. Częstotliwości po reformie są tak samo mizerne jak i przed reformą - kursy max co godzinę. Niecałe trzy tygodnie później trzeba było zmienić założenia tej pseudo-reformy i powrócono do zwykłej numeracji. Następna zmiana nastąpiła już pięć tygodni później, gdy zmieniono numerację linii kursujących w dni wolne (1, 3, 9), których trasa różniła się od tej obowiązującej w dni robocze. Linie dostały numerację 11, 13 i 19.
Przez kolejny rok niewiele się dzieje. 30 września 2019 roku znika linia miejska C, którą uruchomiono wprowadzając dużą reformę. Kursowała na trasie Dworzec - Rafako - 1 Maja - Dworzec. Ponadto żegnamy kolejny podmiejski kierunek - linia 6 zostaje wycofana z Wojnowic.
Kolejny rok to znów cięcia podmiejskich kierunków. Od 25 maja linia 2 zostaje wycofana z Rudnika, a linią 14 zamiast do Rydułtów dojedziemy już tylko do pętli Pogrzebieńska Widok na granicy Raciborza i gminy Kornowac. Nie od razu trasę Racibórz - Rydułtowy przejmuje PKS.
W tym samym 2020 roku, konkretnie 5 października wchodzi w życie kolejna reforma układu linii. Układ staje się bardziej czytelny i trasy przez cały tydzień są identyczne. Jest już tylko 6 linii (10-16, bez 14), a poza miasto wyjeżdża już tylko jedna linia: 16 do Samborowic.
Taki stan rzeczy utrzymuje się tylko do 4 stycznia 2021 roku, gdy linia 16 zostaje zlikwidowana. Powstaje co prawda inna linia z tym samym numerem ale są to tylko kursy typowo szkolne na trasie Sudecka - Kamieniok. Pojawia się także nowa linia 14 na trasie Przejazdowa Rameta - Gamowska Szpital. Od tego roku autobusy PK kursują już tylko po terenie Raciborza. Wianuszek gmin obsługuje prężnie działający PKS Racibórz.
Przez ponad dwa lata niewiele dzieje się w układzie linii. Z rozkładów znika jedynie linia szkolna 16 by pojawić się jako zwykła na innej trasie (Sudół - Gamowska Szpital) 6 listopada tego roku. Dodatkowo tego dnia utworzono linię 17 na trasie Pogrzebieńska Widok - Gamowska Szpital.
To by było na tyle, jak mawiał Jan Tadeusz Stanisławski.

Autor: jacekso
newsercenzoredytor
Komentarze: 3

2 kwietnia 2007 - Samborowice, ul. Długa. Kurs szkolny przez Samborowice Szkoła. Pozdrowienia dla kierowcy, który aż się prosił o zdjęcia, a nawet autograf chciał dać. ;)
Autor: jacekso
newsercenzoredytor
2 kwietnia 2007 - Lekartów, ul. Raciborska. 3 kursy linii "6" w dni szkolne oprócz dojazdu do szkoły w Samborowicach dojeżdżają także do Lekartowa. Zawracają "na trzy" na widocznym skrzyżowaniu.
Autor: jacekso
newsercenzoredytor
30 marca 2008 - Racibórz, ul. Starowiejska.
Autor: Adam C.

30 marca 2008 - 13:00; Racibórz, ulica Opawska.
14 - Racibórz Starowiejska -> Rydułtowy Plac Kopalniany.

Autor: Adam C.

styczeń 2009 - Racibórz - Płonia, zajezdnia przy ul. Adamczyka. Jego już nie ma. :/
Autor: Adam C.

Komentarze: 1


Fotogaleria Transportowa

Autobusy KMKM
Państwa:
Producenci:

Statystyki użytkownika:
Online: