Login: Hasło:
Zapamiętaj mnie
Zapomniałeś hasła lub nie działa?
Na tej stronie używamy ciasteczek by móc świadczyć ci uslugi, personalizowac reklamy i analizować ruch. Informacje o tym, jak korzystasz z tej strony są udostępniane m. in. google. Korzystając z niej zgadzasz się na to.

Akceptuj Odrzuć Pokaż mi więcej informacji

Jesteś niezalogowany | Zaloguj się | Zarejestruj się


San H27 #58

Detale

NazwaSan H27
(Autosan) /Autosan H27 (Star S53 73kW/99HP 5650cm3) (? 5-gear manual(5)) 33-50 [2-0-2] (1964-1967)
VIN
Numer zabudowy
Wyprodukowany1967
Zezłomowany?
Właściciele
1967?MPK Rzeszów
Numery rejestracyjne
Wprowadzenie do ruchu Rok wycofania Tablice rejestracyjne
1967?5383 RA
Numery taborowe
Wprowadzenie do ruchu Rok wycofania Numery taborowe
1967?58 / MPK Rzeszów

Zdjęcia

1967 - Rzeszów, ówczesna zajezdnia przy ul Partyzantów 1. Dziś obchodzimy 70 lecie Komunikacji Miejskiej w Rzeszowie. "W dniu 2 marca 1948 roku o godzinie 9 rano w rzeszowskim Ratuszu odbyło się nadzwyczajne posiedzenie Miejskiej Rady Narodowej, na którym w punkcie czwartym przyjętego porządku obrad, rozpatrzono wniosek Zarządu Miejskiego o utworzeniu nowego przedsiębiorstwa miejskiego pod nazwą „Miejska Komunikacja Samochodowa”. Zgromadzeni na posiedzeniu radni, biorąc pod uwagę katastrofalny brak środków komunikacyjnych w mieście, jednogłośnie uchwalili wniosek o powołaniu przedsiębiorstwa. Przy rozpatrywaniu wniosku, radni wielokrotnie wspominali o potrzebie sprawnego oraz szybkiego przemieszczania się po mieście. Na posiedzeniu rozpatrzono także wniosek o zakup autobusu, w rezultacie czego upoważniono Zarząd Miejski do zakupienia jednego autobusu marki Polski Fiat dla potrzeb MKS. Ponadto Rada zwróciła się do wojewódzkich władz samorządowych o subwencję na ten cel. Przedsiębiorstwo MKS rozpoczęło działalność przy Miejskiej Zawodowej Straży Pożarnej w Rzeszowie. Podstawowym celem nowopowstałego przedsiębiorstwa było świadczenie usług przewozowych na terenie Rzeszowa w ramach regularnej komunikacji autobusowej. Poważnym problemem okazało się jednak zdobycie pojazdu do prowadzenia przewozów pasażerskich. Po wielu staraniach udało się wreszcie zakupić pierwszy autobus, ale dopiero po zaciągnięciu przez Zarząd Miejski krótkoterminowej pożyczki na okres dwóch lat. Autobus zakupiono w marcu od byłego przedsiębiorcy przewozowego Józefa Lewickiego, podobno na korzystnych warunkach. Był to przedwojenny autobus marki Polski Fiat 621R o numerze rejestracyjnym T-55063. Wprawdzie już mocno wyeksploatowany, ale dzięki zaangażowaniu i pomocy pracowników Straży Pożarnej szybko przygotowany do jazdy i w pełni sprawny technicznie. Posłużył on jako pierwszy środek transportu komunikacji miejskiej w powojennym Rzeszowie. Autobus garażował w pomieszczeniach Miejskiej Zawodowej Straży Pożarnej w Rzeszowie przy ul.Mickiewicza, gdzie w jednym z pomieszczeń mieściło się także biuro MKS. Początkowo miał kursować na trasie Pobitno–Plac Farny, jednak w ostateczności, chcąc zapewnić szerszy dostęp do komunikacji, zdecydowano się na wydłużenie pierwszej linii przez ul. 3 Maja i Świerczewskiego do ul.Dąbrowskiego-bloki PZL. Pierwszymi kierowcami autobusu byli: Tadeusz Myśliwiec i Edward Żarski, a pierwszymi konduktorami: Antoni Broda i Władysław Kociak. Natomiast przedsiębiorstwem MKS kierował Stanisław Żatki, który był głównym organizatorem nowopowstałego przedsiębiorstwa. Jak dumnie donosiła ówczesna „Rzeszowska Trybuna Robotnicza” w wydaniu z dnia 10 marca 1948 roku, autobus marki Polski Fiat miał kursować od 15 marca przez cały dzień od godziny 6-tej rano do 21 wieczorem. W rzeczywistości jednak, jak wspomina jeden z pierwszych kierowców-Tadeusz Myśliwiec, autobus wyjechał na linię dopiero końcem marca i przez pierwszą dekadę kwietnia woził ludzi organizując w szczegółach regularną komunikację w mieście. Początkowo nie było wyznaczonych przystanków, a wsiadanie odbywało się przez zatrzymanie autobusu za pomocą machnięcia ręką. Na linii wraz z obsługą autobusu jeździł także kierownik MKS, który opracowywał szczegółowy rozkład jazdy i ustalał miejsca na przystanki. Pan Myśliwiec przyszedł pierwszego dnia do pracy na drugą zmianę i jak wspomina, pierwszy dzień jazdy autobusu na linii wywołał bardzo wielki entuzjazm wśród mieszkańców miasta. Przejazd całą trasą w jedną stronę trwał przeciętnie pół godziny." Zdjęcie autorstwa K.Siewierski ze zbiorów prywatnych Piotra Gila. Podpinam pod losowy autobus.
Autor: Mychas
newser
Komentarze: 3


Fotogaleria Transportowa

Autobusy KMKM
Państwa:
Producenci:

Statystyki użytkownika:
Online: