Login: Hasło:
Zapamiętaj mnie
Zapomniałeś hasła lub nie działa?
Na tej stronie używamy ciasteczek by móc świadczyć ci uslugi, personalizowac reklamy i analizować ruch. Informacje o tym, jak korzystasz z tej strony są udostępniane m. in. google. Korzystając z niej zgadzasz się na to.

Akceptuj Odrzuć Pokaż mi więcej informacji

Jesteś niezalogowany | Zaloguj się | Zarejestruj się


Jelcz PR110U #281

Detale

NazwaJelcz PR110U
(Jelcz) Jelcz PR110/Jelcz PR110M (WSK Mielec SW680/164 137kW/186HP 11100cm3) (FPS Tczew S4-95(4))-110 [2-2-2] (1975-1983)
VIN110R06S0004680
Numer zabudowy
Wyprodukowany1982
Zezłomowany2011
Właściciele
19822011MZK Przemyśl
Numery rejestracyjne
Wprowadzenie do ruchu Rok wycofania Tablice rejestracyjne
19822011PRB 128H
Numery taborowe
Wprowadzenie do ruchu Rok wycofania Numery taborowe
19822011281 / MZK Przemyśl
Inne informacje
24.11.1982


11857

Zdjęcia

24 sierpnia 2004 - Przemyśl, ul. Jagiellońska.
Autor: Marcin Łańko (su44)

Komentarze: 5

październik 2006 - Przemyśl, zajezdnia MZK. Fotke wykonał i udostępnił Raph.
Autor: xloloox

Komentarze: 2

6 lutego 2007 - ul. Jagiellońska, Przemyśl. Piękna sprawa taki natowski Jelcz.
Autor: JacekM
newsercenzoredytor
Komentarze: 5

4 czerwca 2007 - Przemyśl, ul. Jagiellońska.
Autor: Misiek

Komentarze: 1

1 sierpnia 2007 - Przemyśl, zajezdnia MZK.
Autor: JacekM
newsercenzoredytor
Komentarze: 6

7 sierpnia 2008 - Hermanowice
Autor: LK-MZK

17 sierpnia 2008 - Hermanowice
Autor: LK-MZK

17 sierpnia 2008 - Malhowice
Autor: LK-MZK

Komentarze: 12

19 sierpnia 2008 - Przemyśl, wybrzeże Wilsona.
Autor: JacekM
newsercenzoredytor
29 sierpnia 2008 - Przemyśl, ul. Lwowska.
Autor: Banan
cenzoredytor
Komentarze: 1

22 sierpnia 2009 - Przemyśl, zajezdnia MZK. Piękny Berliet, oby jeździł jak najdłużej.
Autor: Pan Psiuk
edytor
Komentarze: 4

22 sierpnia 2009 - Pulpit pięknego Berlieta.
Autor: Pan Psiuk
edytor
Komentarze: 2

22 sierpnia 2009 - Tak prezentuje się wnętrze.
Autor: Pan Psiuk
edytor
Komentarze: 3

3 lipca 2010 - Jaksmanice, okolice rezerwatu.
Autor: voy

Komentarze: 9

3 lipca 2010 - Parking przed terenem Fortu Pancernego Międzypolowego Piechoty XV Borek i Baterii Sprężonej Xva. Cud miód berliecik z ładnym widoczkiem.
Autor: Pan Psiuk
edytor
Komentarze: 6

3 lipca 2010 - Siedliska. Berliet z prześwitem.
Autor: xi.

3 lipca 2010 - Siedliska. Imprezowa peerka i mała panoramka. Pozdrowienia dla ekipy i organizatorów!
Autor: Wróżbita Maciej

Komentarze: 4

3 lipca 2010 - Siedliska. Berlietowy off-road. W tym miejscu wóz oczekiwał na nas, kiedy zwiedzaliśmy kolejny fort.
Autor: Pan Psiuk
edytor
Komentarze: 2

3 lipca 2010 - Przemyśl, zajezdnia MZK. Ooo, a tyle nas było! Za jakiś czas postaram się wszystkich widocznych wymienić w opisie ;)
Autor: Pan Psiuk
edytor
Komentarze: 15

3 lipca 2010 - Przemyśl, ul. Przemysława. Stary autobus, stary bruk, stara wiata. Jednym słowem pełen klimat!
Autor: Pan Psiuk
edytor
Komentarze: 5

3 lipca 2010 - Łuczyce. Mój fotostop ;) Wielkie podziękowania dla Kamila za zorganizowanie tak wspaniałej imprezy. Podziękowania również należą się pracownikom MZK którzy bardzo szybko uporali się z wymianą przegnitych nadkoli, które to prawie pokrzyżowały nam plany. Pozdrowienia również dla wszystkich uczestników I etapu podkarpackich klasyków.
Autor: Pan Psiuk
edytor
Komentarze: 2

3 lipca 2010 - Siedliska(?) koło Przemyśla. Wielkie dzięki za zorganizowanie imprezy i wspaniałą atmosferę. Podjęliśmy decyzję że jeśli nie nastąpią żadne poważne trudności, pojawimy się w takim samym składzie w Mielcu, aby uczcić czasy świetności chełmskiego MPK.
Autor: 2250
newseredytorProfesional
3 lipca 2010 - Gdzieś pod Przemyślem, ale gdzie ?. Impreza świetna, dziekuje organizatorowi oraz uczestnikom za wspaniałą zabawę. Pozostaje tylko zaprosić na pozostałe imprezy z cyklu "Podkarpackie lato z klasykami" i mieć nadzieję że dotrzymają poziomem dzisiejszej...
Autor: Mychas
newser
Komentarze: 1

3 lipca 2010 - Okolice Przemyśla. Podziękowania dla organizatorów i MZK za wspaniała imprezę.
Autor: MPK576
driver
Komentarze: 1

3 lipca 2010 -

Przemyśl, ul. Przemysława. Bardzo fajne miejsce! W tle panorama całego Przemyśla i okolic.  Zaleca się oglądanie panoramy w Odpowiednim rozmiarze


Autor: Mychas
newser
Komentarze: 5

3 lipca 2010 - Łuczyce. Wycieczka po malowniczych okolicach Przemyśla obfitowała w mnóstwo bardzo ciekawych fotostopów. Po lewej stronie widoczny fragment Wzgórza Łuczyckiego. W tych okolicach jest dużo starych, częściowo zniszczonych fortów. Część z nich mieliśmy okazję zwiedzić, za co dla organizatorów tej imprezy należą się podziękowania. Trasa była naprawdę niesamowita!
Autor: MZ

Komentarze: 5

3 lipca 2010 - Przemyśl, ulica Przemysława. Kiedy przed wyjazdem do Przemyśla przeglądałem plan miasta, zainteresowały mnie odcinki ulic wijące się serpentynami. Przejazd jednym z nich zafundowali nam organizatorzy wycieczki, w drodze na grilla i ognisko. Wcześniej byłem na wzgórzu zamkowym, ale wtedy nie przypuszczałem, że z innego szczytu są jeszcze lepsze widoki na miasto.
Autor: MZ

Komentarze: 1

3 lipca 2010 - Łuczyce. Spotkanie z liniowym ex toruńskim Jelczem. Niestety kierowca nie chciał nas wyprzedzić i musieliśmy się szybko ewakuować do wozu. Później spotkaliśmy się na pętli w Rożubowicach.
Autor: Pan Psiuk
edytor
Komentarze: 4

3 lipca 2010 - Okolice Przemyśla. Przemyski off-road. :-P
Autor: Kinga

Komentarze: 2

3 lipca 2010 - Siedliska, parking przy Forcie Borek. Takie nietypowe ujęcie spod ogrodzenia. Przy przeglądaniu fotek z przemyskiej imprezy otworzyłem sobie butelkę soku Tymbark i pod spodem kapsla znalazłem napis "Przemyśl to!". Pierwsza wycieczka z cyklu "Podkarpackie lato z klasykami" faktycznie daje do myślenia, czy skusić się też na kolejne. Tyle tylko, że w Stalowej Woli brak gór.
Autor: MZ

Komentarze: 1

3 lipca 2010 - Siedliska. Na polach trwają wykopki. Rolnicy przygotowują pola pod zasiew oziminy.
Autor: Mychas
newser
Komentarze: 18

3 lipca 2010 - Siedliska. Oświadczam, że żadne wykopki miejsca nie miały ;-)
Autor: xi.

Komentarze: 4

3 lipca 2010 - Krówniki.
Autor: Pan Psiuk
edytor
3 lipca 2010 - Siedliska (?).
Autor: xi.

Komentarze: 2

3 lipca 2010 - Widok od spodu, od tyłu na leżący silnik SW680 - czyli potężnej wielkości 11-litrowy leyland w pozycji poziomej. Od lewej: 1 - pokrywa głowicy, 2 - głowica, 3 - kadłub, 4 - osłona sprzęgła, 5 - miska olejowa. Czarny osad daje nam do zrozumienia, że silnik jest nieszczelny i cieknie uszczelka pod głowicą.
Autor: Jacek Pudło
edytor
Komentarze: 2

3 lipca 2010 - Po lewej - zawór do zamknięcia obiegu ogrzewania przestrzeni pasażerskiej, pod nim - piec grzewczy. Po prawej - tłumik, a nad nim - dwuczęściowa głowica silnika.
Autor: Jacek Pudło
edytor
3 lipca 2010 - Komora silnika. Sam silnik ukryty jest mniej więcej za środkowym segmentem zderzaka. Polecam porównanie z komorą ze 120M.
Autor: Jacek Pudło
edytor
3 lipca 2010 - Przemyśl, ul. Ofiar Katynia. Peera dobry sprzęt.
Autor: Jacek Pudło
edytor
Komentarze: 1

3 lipca 2010 - Przemyśl, ul. Topolowa. Berliet przekracza most na rzece Wiar.
Autor: Pan Psiuk
edytor
Komentarze: 5

3 lipca 2010 - Okolice Przemyśla. Mam nadzieje, że ostatnia impreza z cyklu "Podkarpackie lato z klasykami" zostanie zakończona równie dobrym sprzętem jak ta PeeRa.
Autor: 16v

Komentarze: 4

3 lipca 2010 - Siedliska.
Autor: Pan Psiuk
edytor
Komentarze: 1

3 lipca 2010 - Siedliska near Przemyśl. At the beginning of 1970s it was believed that a bus is the best solution for public transport. In 1971 Polish authorities searched for a model, which may replace obsolete Jelcz 272 MEX. A license from Berliet was bought. Berliet was to create 3-door, 12-meter long bus, using Polish parts. This is how Jelcz PR110U was designed. It had French, leight body, and Polish components like engine - licensed, vertical WSK Mielec SW680 of 185 HP, licensed ZF gearbox, licensed Westinghouse pneumatic installation and many others. The bus was very modern not also for a country from behind Iron Curtain but also for western countries. The floor level was low and whole construction - sophisticated. As it was revealed later - too sophisticated. The bus was not tested enough and had severe shortcomings. The body construction was weak and broke easily. Engine, as well as other parts, was of low quality and not really durable. After production began in 1975, the bus was made in large numbers, but soon had to be withdrawn because of being broken down or already being in need of being replaced. The production continued in 1980s in small numbers until 1992.
Autor: Jacek Pudło
edytor
3 lipca 2010 - Przemyśl, ul. Topolowa. To tak na pożegnanie . :(
Autor: Mychas
newser
Komentarze: 3

3 lipca 2010 - Siedliska, parking przy Forcie Borek. Peera klasyk z ładnym niebem.
Autor: Jacek Pudło
edytor
3 lipca 2010 - Przemyśl, ul. Przemysława. Bardzo lubię to miejsce i ten widok na Przemyśl i jego północne okolice.
Autor: Jacek Pudło
edytor
Komentarze: 5

3 lipca 2010 - Siedliska, parking przy Forcie Borek. Ten niesamowity autobus niestety rok później trafił na złom.
Autor: Jacek Pudło
edytor
3 lipca 2010 - Siedliska. Jelcz PR110U i PR110M powstał w wersji prototypowej w okresie 1974-1975 i był produkowany w latach 1976-1992. Produkcja osiągnęła szczyt gdzieś około 1980 r., zapewne udało się przekroczyć 1500 szt. rocznie. Później w kryzysie lat 80. produkcja zaczęła spadać - ilościowo był to spadek do poziomu lat 60. W 1985 r. w Jelczu wyprodukowano zaledwie 1287 autobusów. Później pojawiły się w produkcji M11 i L11, przez co liczba produkowanych PR110M spadła z czasem do zaledwie 200 sztuk rocznie, a w ostatnim 1992 r. wyprodukowano ledwie około 80 sztuk. Ostatni numer nadwozia zapisany w bazie TWB zatrzymał się około 11672, co oznacza, że powstało około 12000 tych autobusów. W tym miejscu warto dodać jeszcze dwa fakty. Po pierwsze, przez całe lata 70. utrzymywano że celem ilościowym licencji Berliet było osiągnięcie w Jelczu produkcji 5000 sztuk autobusów rocznie, tymczasem zakłady WSK Mielec w latach 80. były w stanie dostarczyć jedynie około 1000 szt. poziomych silników SW680 rocznie. Po drugie, pojazdy z fabryki otrzymywały dwa numery - pierwszy to numer nadwozia tożsamy z końcówką numeru VIN, a drugi to numer podwozia. Wynikało to z faktu że w pojazdach z pierwszych serii produkcyjnych z powodu przeciążeń i pękania kratownic konieczna była wymiana nadwozi nawet po 2 latach. I tym sposobem mamy takie zapisy jak np. numer 8963/11571 dla PR110M #90 z MPK Świdnica z 1992 r. Różnica między jedną a drugą liczbą wynosi kolosalne 2608 sztuk... Dodajmy jeszcze, że nadwozia na wymianę produkowały nie tylko ZS Jelcz, ale i np. LZNS Lublin - i to od końca lat 70.
Autor: Jacek Pudło
edytor
Komentarze: 11

24 września 2010 - Przemyśl, ul. Lwowska
Autor: LK-MZK

4 października 2010 - Przemyśl, ul. Lwowska, zajezdnia MZK.
Autor: jacekso
newsercenzoredytor
25 marca 2011 - Przemyśl, Zajezdnia MZK. Zdjęcie wykonał kierowca Rafał. Zdjęcie może jest ciasne, ale niestety wychodzi, że to ostatnie dlatego prosiłbym o zostawienie. Jak widać najstarsza jeżdżąca Peera w Polsce kończy swój żywot. Byłem niezwykle zaskoczony decyzją o kasacji tego wozu, ale skoro zmieniły się władze, zmienił się i punkt widzenia. Za wcześniejszego prezesa było obiecane, że ten wóz zostanie na zabytek, a teraz go żegnamy :(
Autor: LK-MZK

Komentarze: 20

2 kwietnia 2011 - Przemyśl, ul. Wernyhory - Złomowisko. Tak kończy się przygoda naszej Peerki. Po rozbrojeniu jej na zajezdni została wywieziona na pobliski złom. Smutny to widok, ale niestety nic nie da się zrobić z wyjątkiem tego, że można jej towarzyszyć w jej ostatniej drodze ku szczęśliwościom życia wiecznego z innymi wielkimi wynalazkami technicznymi.
Opis zmieniony ze względu na urażone uczucia co niektórych :D

Autor: LK-MZK

Komentarze: 33

2 kwietnia 2011 - Przemyśl, ul. Wernyhory - Złomowisko
Wnętrze skasowanego klasyka.

Autor: LK-MZK

Komentarze: 1


Fotogaleria Transportowa

Autobusy KMKM
Państwa:
Producenci:

Statystyki użytkownika:
Online: