Login: Hasło:
Zapamiętaj mnie
Zapomniałeś hasła lub nie działa?
Na tej stronie używamy ciasteczek by móc świadczyć ci uslugi, personalizowac reklamy i analizować ruch. Informacje o tym, jak korzystasz z tej strony są udostępniane m. in. google. Korzystając z niej zgadzasz się na to.

Akceptuj Odrzuć Pokaż mi więcej informacji

Jesteś niezalogowany | Zaloguj się | Zarejestruj się


Konstal 4NJ #295

Detale

NazwaKonstal 4NJ
(Konstal) 16-76 [2-2] (1957-1957)
VIN
Numer zabudowy
Wyprodukowany1957
Zezłomowany
Właściciele
19571966MZK Warszawa
19661975MPK Szczecin
19761991WPKM Szczecin
19911996MZK Szczecin
1997TW Warszawa
Numery taborowe
Wprowadzenie do ruchu Rok wycofania Numery taborowe
19571966838 / MZK Warszawa
19661975295 / MPK Szczecin
19761991295 / WPKM Szczecin
19911996295 / MZK Szczecin
1997838 / TW Warszawa

Zdjęcia

24 czerwca 1994 - Szczecin, pętla Stocznia Szczecińska. Warszawski wagon 838 za czasów kursowania w Szczecinie. Autorem zdjęcia jest Thierry Hamal, zgoda na dodanie jest.
Autor: Krzysztof_J

Komentarze: 1

21 sierpnia 1995 - Szczecin, Zajezdnia Golecin. Foto z dedykacją dla ludków zarówno z Warszawy jak i Szczecina, jako że to taki szczecińsko-warszawski wagon:)
Autor: Krystian Jacobson
newseredytorgod
Komentarze: 4

28 marca 1998 - Warszawa, ul. Kawęczyńska. Obchody 90-lecia tramwajów elektrycznych w Warszawie.
Autor: straszny
newserlimitercenzoredytorgoddriver
28 marca 1998 - Warszawa, ul. Grójecka. Premiera odremontowanego składu 838+1811 nie należała do udanych.
Autor: straszny
newserlimitercenzoredytorgoddriver
Komentarze: 2

28 marca 1998 - Warszawa, pętla Banacha. Z okazji przypadającej dwa dni wcześniej 90. rocznicy uruchomienia tramwajów elektrycznych w Warszawie, ulicami stolicy przejechała parada tramwajów, a także została uruchomiona specjalna linia 90 na trasie Banacha - Kawęczyńska-Bazylika. Obsługiwał ją m.in. widoczny na zdjęciu skład 838+1811, który jednak nie miał zbyt wiele szczęścia, ponieważ na ul. Grójeckiej tuż za skrzyżowaniem z Wawelską z wozu 838 wypadł silnik, co poskutkowało tym, że wagon wykoleił się i stanął pod kątem. Po lewej widoczny nieistniejący już skład 1148+1149 na linii 20, która od 2006 r. już tutaj nie dojeżdża. Autorem zdjęcia jest Mariusz Senderowski, zgoda na dodanie jest.
Autor: Krzysztof_J

Komentarze: 3

28 marca 1998 - Warszawa, ul. Grójecka. Akcja wstawiania na tory wagonu 838 po wykolejeniu spowodowanym wypadnięciem z niego silnika. Autorem zdjęcia jest Mariusz Senderowski, zgoda na dodanie jest.
Autor: Krzysztof_J

Komentarze: 1

lipiec 2000 - Warszawa, plac Narutowicza. W tle widoczny budynek tzw. dużego akademika Politechniki Warszawskiej, wybudowanego w 1925 roku według projektu Kazimierza Tołłoczki. W 2000 roku linia turystyczna T kursowała na jednokierunkowej trasie: PLAC NARUTOWICZA – Grójecka – plac Zawiszy – Aleje Jerozolimskie – most i aleja Poniatowskiego – aleja Zieleniecka – Targowa – aleja Solidarności – most Śląsko-Dąbrowski – aleja Solidarności – plac Bankowy – Marszałkowska – plac Konstytucji – plac Zbawiciela – Nowowiejska – Krzywickiego – Filtrowa – PLAC NARUTOWICZA.
Autor: zadzior

lipiec 2000 - Warszawa, plac Gabriela Narutowicza. Wnętrze jedynej fabrycznie jednostronnej i jednokierunkowej "enki", nieznacznie jednak odbiegające od stanu fabrycznego: pierwotnie podłoga na tylnym pomoście umieszczona była na równym poziomie z podłogą przedziału pasażerskiego. Na końcu wagonu, pod tylną szybą, znajdowała się dodatkowa ławka (zastąpiona w Szczecinie szafką aparaturową).
Elementy wyposażenia i wykończenia wnętrza, wykonane z politurowanego drewna dębowego i sosnowego, z biegiem lat pokryła gruba warstwa farby olejnej, a poszycie ścian wewnętrznych zastąpiono jednostronnie laminowaną dyktą.
Drugim wagonem w składzie jest doczepa typu ND, wyprodukowana w Sanockiej Fabryce Wagonów "Sanowag" w 1951 roku (numer taborowy: 1620).

Autor: zadzior

Komentarze: 1

lipiec 2000 - Warszawa. Postój na pętli Plac Narutowicza, wykorzystany na uwiecznienie wnętrz wagonów, kursujących tego dnia na linii "T".
W 2018 roku, w odróżnieniu od wagonów typu K, które przechodziły kolejne swoje remonty w latach 2004-2005 (wagon 445) i 2011-2013 (wagon 403), wnętrza jednokierunkowego wozu typu 4Nj oraz dwóch doczep: ND o numerze taborowym 1620 i 4ND1 o numerze 1811, w dalszym ciągu wyglądają mniej więcej tak, jak prezentowały się osiemnaście lat temu. Przez lata zmieniały się tylko odcienie farb olejnych na ławkach, ścianach i parapetach.

Autor: zadzior

czerwiec 2001 - Warszawa, ul. Kawęczyńska.
Autor: Flash
driver
Komentarze: 1

czerwiec 2001 - Warszawa, ul. Starzyńskiego. 4NJ obok starego słupa trakcyjnego który został zabrany podczas budowy węzła Żaba. Z dedykacją dla Liptona.
Autor: Flash
driver
Komentarze: 3

29 lipca 2001 - Warszawa, pętla Banacha.
Autor: Flash
driver
Komentarze: 5

1 czerwca 2002 - na pętli ZOO, za sterami Paweł Gołub. 4NJ+4ND1 838+1811.
Autor: inflancka

Komentarze: 11

lipiec 2002 - Warszawa, plac Gabriela Narutowicza. Skład zestawiony z jednokierunkowych wagonów generacji N: jedynego zbudowanego w Chorzowskiej Wytwórni Konstrukcji Stalowych fabrycznie jednostronnego i jednokierunkowego wagonu typu 4Nj o numerze taborowym 838, oraz wagonu 4ND1 o numerze 1811 - również zbudowanego w Chorzowie, jednak fabrycznie dwustronnego i dwukierunkowego (pozbawionego "lewych" drzwi siłami szczecińskich warsztatów).
Pogięty w przedniej części wagonu lewy fartuch stanowił osobliwą pamiątkę po urwaniu silnika, wykolejeniu wozu i ustawianiu go przy pomocy dźwigu, co miało miejsce 28 marca 1998 na ul. Grójeckiej, w trakcie obsługi specjalnej linii "90", uruchomionej w ramach obchodów jubileuszu dziewięćdziesięciolecia eksploatacji w Warszawie tramwajów elektrycznych. Pamiątka ta utrzymała się aż do 26 grudnia 2017 roku: podczas kolizji wagonu 838 z Fordem Focusem w al. "Solidarności", uszkodzony niemal dwie dekady wcześniej fartuch uległ dalszemu zniszczeniu oraz odgięciu na zewnątrz i ostatecznie został zastąpiony nowym.

Autor: zadzior

1 czerwca 2003 - Warszawa, ul. Marszałkowska.
Autor: JacekM
newsercenzoredytor
18 września 2004 - Warszawa, al. Prymasa Tysiąclecia.
Autor: Wojciech Liberda

Komentarze: 3

18 września 2004 - Warszawa, ul. Obozowa - teren Zakładów Energetyki Trakcyjnej i Torów. Zestaw turystyczny 838+1811
Autor: paweldrab

Komentarze: 3

18 września 2004 - Warszawa, ul. Obozowa. 838+1811
Autor: paweldrab

Komentarze: 1

30 września 2004 - Warszawa, ul. Prosta. Skład 838+1811 wyłania się zza krzaków ;) Przyznam szczerze, że nie pamiętam co to była za okazja...
Autor: lipton
cenzoredytorProfesional
Komentarze: 2

26 grudnia 2005 - Warszawa, al. Władysława Reymonta. W składzie z 838+1811, a na pokładzie Miś Gackowy :)
Autor: JacekM
newsercenzoredytor
Komentarze: 3

26 grudnia 2005 - Warszawa, al. Reymonta. Skład historycznych eNek 838+1811 (w końcu święto było ;)) pomyka nowym odcinkiem warszawskiej sieci tramwajowej. Ale ciemnawo już było, więc zdjęcie takie sobie...
Autor: lipton
cenzoredytorProfesional
26 grudnia 2005 - Warszawa, ulica Broniewskiego. Skład 4NJ 838 + 4ND 1811 wjeżdża właśnie na tor prowadzący na pętlę Piaski. Linia promocyjna P, uruchomiona przez Tramwaje Warszawskie, kursuje nowozbudowaną trasą tramwajową w relacji Piaski - Nowe Bemowo. W oddali wagon N 607, jadący na Nowe Bemowo jako linia specjalna M. Załapał się jeszcze nowy Solaris na linii 520.
Autor: NadzórRuchu

Komentarze: 2

26 grudnia 2005 - Warszawa, ulica Powstańców Śląskich. Skład 4NJ 838 + 4ND 1811 ruszył z przystanku Ogrody Działkowe Bemowo (dawniej Powstańców Śląskich POD) i za chwilę zatrzyma się na przystanku Conrada. To dwa najbliżej siebie położone przystanki na nowej trasie tramwajowej. Linia P kursowała tędy do 1.01.2006, od 2.01.2006 jeżdżą już tędy tramwaje linii 2, 13 i 35 (oraz żoliborskie dojazdy i zjazdy z 24).
Autor: NadzórRuchu

Komentarze: 4

26 grudnia 2005 - Warszawa, ulica Powstańców Śląskich. Skład 4NJ 838 + 4ND 1811 kończy właśnie swój przejazd nową trasą tramwajową i wjeżdża na pętlę Nowe Bemowo. Tam stanie przy nowym peronie, z którego można odjechać tylko w stronę Bielan.
Autor: NadzórRuchu

26 grudnia 2005 - Warszawa, ulica Powstańców Śląskich. Skład 4NJ 838 + 4ND 1811 mknie w stronę pętli Nowe Bemowo po nowym torowisku. Linia Promocyjna P to pomysł Tramwajów Warszawskich. Kursowała w okresie od oficjalnego otwarcia linii 21.12.2005, do 1.01.2006 ostatniego dnia przed skierowaniem na nową trasę linii 2, 13 i 35. Pozdrowienia dla Motorowego!
Autor: NadzórRuchu

26 grudnia 2005 - Warszawa, ul.Powstańców Śląskich - historyczny skład 4Nj+4ND (838+1811) na linii promocyjnej P kursującej po nowootwartej linii tramwajowej NOWE BEMOWO - PIASKI dojeżdża do pętli Nowe Bemowo.
Autor: villard

Komentarze: 1

26 grudnia 2005 - Warszawa, pętla Piaski. Zabytkowy skład za chwilę wyruszy na przejazd nową trasą tramwajową na Nowe Bemowo. Linia promocyjna Tramwajów Warszawskich była pierwszą, która zaczęła regularne kursy po nowej trasie i jednocześnie jako jedyna korzystała z nowego wjazdu na pętlę Piaski. Dopiero 29.01.2007 z tego wjazdu zaczęła korzystać linia 13, skierowana tymczasowo na Piaski z uwagi na zamknięcie przejazdu do Huty.
Autor: NadzórRuchu

8 stycznia 2006 - Warszawa, pętla Bielany AWF. Skład 838+1811. Jedyne foto jakie mu zrobiłem bo nie szło jechać zgodnie z rozkładem :/
Autor: mzk804
newsercenzoredytor
Komentarze: 4

8 stycznia 2006 - Warszawa, awaryjna pętla Bielany. Trochę nietypowe ujęcie jednej z brygad linii specjalnej, w której członkowie KMKM-u kwestowali na rzecz WOŚP-u. W tle jeden z orkiestrowych plakatów...
Autor: lipton
cenzoredytorProfesional
8 stycznia 2006 - Warszawa, ul. Marszałkowska. Skład "orkiestrowych" eNek nr 838+1811 dojeżdża właśnie do przystanku przy ul. Świętokrzyskiej. Z tyłu zajechana 18-ka :)
Autor: lipton
cenzoredytorProfesional
Komentarze: 6

30 lipca 2006 - Warszawa, pl. Narutowicza. I znów Tetka nie tu gdzie trzeba :) Tutaj wyjazd na podmianę za wagon #674, w którym po raz n-ty wczoraj pierdyknął nastawnik...
Autor: lipton
cenzoredytorProfesional
1 sierpnia 2006 - Warszawa, rondo Daszyńskiego. Linia 'W' w godzinę 'W'. Równo o godzinie 17.00 zabytkowa eNka stanęła na nieużywanych na co dzień liniowo łukach i chwilą postoju uczciła pamięć poległych Powstańców. Półtorej godziny później w eNce zjarał się nastawnik...
Autor: lipton
cenzoredytorProfesional
Komentarze: 4

14 stycznia 2007 - Warszawa, pętla Metro Marymont. Linia W1 (W jak WOŚP). 838+1811.
Autor: JacekM
newsercenzoredytor
14 stycznia 2007 - Warszawa, zajezdnia Mokotów. Skład 838+1811 a obok 13N #2412.
Autor: mzk804
newsercenzoredytor
Komentarze: 1

20 stycznia 2007 - Warszawa, skręt z al. "Solidarności" w al. Jana Pawła II.
Autor: Adam G.
cenzoredytor
Komentarze: 1

20 stycznia 2007 - Warszawa. A gdzie dokładnie to już Herbatnik dopowie :P Choć to może być zbyt proste...
Autor: Adam G.
cenzoredytor
Komentarze: 12

20 stycznia 2007 - Warszawa, Al. Jerozolimskie.
Autor: Adam G.
cenzoredytor
3 czerwca 2007 - Warszawa, ul. Marszałkowska.
Autor: JacekM
newsercenzoredytor
3 czerwca 2007 - Warszawa, pętla Ratuszowa-ZOO.
Autor: mzk804
newsercenzoredytor
22 września 2007 - Warszawa, teren zajezdni Mokotów. eNka z doczepą także godnie prezentowała się wśród innych warszawskich zabytków.
Autor: lipton
cenzoredytorProfesional
8 grudnia 2007 - Warszawa, zajezdnia Mokotów. eNki czekają na wyjazd na linię mikołajkową. Numery widać :)
Autor: lipton
cenzoredytorProfesional
8 grudnia 2007 - Warszawa, zajezdnia Mokotów. Mikołajkowa trójca widziana od drugiej strony. Stoją nawet chronologicznie :) W tle budynek administracyjny zakładu R-3.
Autor: lipton
cenzoredytorProfesional
6 kwietnia 2008 - Warszawa, Al. Jerozolimskie. Za eNką "parada" stopiątek.
Autor: Greg

Komentarze: 4

6 kwietnia 2008 - Warszawa, pętla Aleja Zieleniecka. Skład 838+1811.
Autor: mzk804
newsercenzoredytor
31 lipca 2008 - Warszawa, Aleje Jerozolimskie.
Autor: Jamnik

4 października 2009 - Warszawa, skrzyżowanie al. Jerozolimskich i Marszałkowskiej.
Autor: Janek1236

Komentarze: 5

26 czerwca 2010 - Warszawa, Kercelak. Aż dziw, że "Tramwaj Chopina" nie miał jeszcze fotki na TWB ;) Pomysł, by połączyć podróż zabytkowym tramwajem z obchodami dwusetnej rocznicy urodzin wybitnego kompozytora, mimo mojego sceptycyzmu, okazał się bardzo trafny.
Autor: Greg

Komentarze: 1

1 sierpnia 2011 - Warszawa, ul. Towarowa.
Autor: Daniel_FCB

Komentarze: 6

14 kwietnia 2012 - Warszawa, pętla P+R Al. Krakowska. Kolejny gniocik w nietypowym dla zabytków miejscu. 838+1811
Autor: kzielinski

3 czerwca 2012 - Warszawa, al. Solidarności.
Podwójny motyw sakralny czyli kościół pw. Narodzenia Najświętszej Maryi Panny (zwany także "Przesuwanym", gdyż w latach 60. został przesunięty o ponad 20 metrów z powodu poszerzania ulicy :D) oraz wieża kościoła ewangelicko-reformowanego.

Autor: ERKa
edytor
Komentarze: 6

21 lipca 2012 - Warszawa, al. "Solidarności".
Autor: jacekso
newsercenzoredytor
12 sierpnia 2012 - Warszawa, ulica Towarowa. Akurat słońce musiało zajść jak przyjechała eNka...
Autor: Jelcz970

22 września 2012 - Warszawa, ul. Słowackiego. Skład eNek dojeżdża do krańca Metro Marymont. W tym roku linia D łączyła część autobusową w ORT Włościańska z częścią tramwajową na zajezdni Żoliborz.
Autor: Dawid_2248

29 września 2012 - Warszawa, pl. Narutowicza. Jeden z niewielu kursów nocnej Tetki, czyli "Pokochaj Warszawę nocą z okien zabytkowego tramwaju".
Autor: MC

18 maja 2013 - Warszawa, al. Zieleniecka.
Autor: Sadorg
cenzoredytor
4 czerwca 2013 - Wózek eNki. Konstrukcja o rodowodzie przedwojennym, ale dużo mniej zaawansowana niż PCC z lat 30. Tutaj widoczna już po modernizacjach. Na pierwszym planie przetwornica, dalej silnik LT-31 60 kW (silnik spotykany też w lokomotywie manewrowej SM30), widać też hamulec tarczowy - jak widać to stary wynalazek, po lewej dostrzec można hamulec szynowy i nieco mniej widoczny resor odsprężynowania.
Autor: Jacek Pudło
edytor
Komentarze: 3

4 czerwca 2013 - Widok na zespół napędowy tramwaju N. Widoczny silnik trakcyjny i przekładnia jednostopniowa, a także hamulec tarczowy.
Autor: Jacek Pudło
edytor
21 września 2013 - Warszawa, ul. Woronicza. Skład 838+1811.
Autor: Mariusz Sychowicz

5 sierpnia 2017 - Warszawa, al. "Solidarności". Rozpędzona "gubałówka" #838 zjechała właśnie z mostu Śląsko-Dąbrowskiego i dojeżdża do izolatora nr 203. Warto zwrócić uwagę na stan Pasa Autobusowo-Tramwajowego (fota sprzed 2 miesięcy do porównania), który w ostatnim czasie został po raz kolejny wyremontowany. Obecnie da się po nim bezpiecznie jeździć :) Przy okazji niezłego "wkurwa" musiał mieć motorowy widocznego w tle Swinga linii 13, który pól trasy jechał za rzeczoną eNką. Zwłaszcza, że kółko wcześniej stał "na pierwszego" w ponad 20-minutowym zatrzymaniu za zdefektowaną poprzednią brygadą linii T ;-) Pozdro dla załogi!
Autor: lipton
cenzoredytorProfesional
Komentarze: 5

14 stycznia 2018 - Warszawa, pętla Ratuszowa - ZOO. Z okazji 26 finału WOŚP została uruchomiona specjalna linia tramwajowa W obsługiwana taborem zabytkowym. Jeździła po takiej samej trasie, jak rok temu, czyli z Placu Narutowicza na pętlę Ratuszowa - ZOO.
Autor: Krzysztof_J

30 czerwca 2018 - Warszawa, ul. Marszałkowska. Enka na linii T dojeżdża do przystanku Plac Konstytucji.
Autor: Krzysztof_J

1 sierpnia 2018 - Warszawa, ul. Grójecka. Skład 838+1620 na linii W z okazji 74. rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego. Na drugiej brygadzie tej linii jeździł wagon Lw nr 541.
Autor: Krzysztof_J

Komentarze: 3

13 stycznia 2019 - Warszawa, ul. Targowa. Skład eNek #838+1811 na linii W uruchomionej z okazji WOŚP 2019 zbliża się do skrzyżowania z ulicą Kijowską.
Autor: dariuszz94

30 marca 2019 - Warszawa, ul. Marszałkowska. Skład 838+1811 na linii E uruchomionej z okazji 111. rocznicy elektryfikacji tramwajów w Warszawie.
Autor: Krzysztof_J

Komentarze: 6

20 lipca 2019 - Warszawa, rondo Kercelak.
Pozdro!

Autor: mzk804
newsercenzoredytor
Komentarze: 1

21 września 2019 - Warszawa, ZETiT. Wóz 838 obsługujący linię D podstawia się na przystanek początkowy.
Autor: Krzysztof_J

12 stycznia 2020 - Warszawa, ul. Kijowska. N-ka jedzie jako kurs wyjazdowy linii specjalnej W w relacji Woronicza (13:16) - Dw. Wschodni-Kijowska (14:01). Linia została uruchomiona z okazji 28 Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.
Autor: Ficek

8 sierpnia 2020 - Warszawa, rondo Daszyńskiego. Skład 838+1811.
Autor: mzk804
newsercenzoredytor
16 sierpnia 2020 - Warszawa, al. "Solidarności". Od 8 sierpnia Tetka kursuje na zeszłorocznej trasie i jest obsługiwana składem 838+1811. Wróciła także linia 36 również na trasie sprzed roku. W dniu wykonania zdjęcia 838+1811 niestety nie dojeździł do końca z powodu awarii przekładni na następnym kółku. Na podmianę wyjechał wagon 716.
Autor: Krzysztof_J

24 lipca 2021 - Warszawa, al. "Solidarności".
Autor: mzk804
newsercenzoredytor
24 czerwca 2023 - Warszawa, ul. Marszałkowska. N-ka z doczepą ND2-1620 jedzie jako kurs linii turystycznej T: Plac Narutowicza (12:50) - Dw. Wileński (13:16) - Plac Narutowicza (13:42). Za nim jedzie 102N-5 jako kurs linii numer 36: Metro Marymont (13:19) - Plac Narutowicza (13:50).
Autor: Ficek

2 września 2023 - Warszawa, plac Politechniki. Skład 838+1811. Jak zwykle, w ostatni weekend kursowania linia T była obsługiwana składami. Na drugiej brygadzie kursował 403-1+1620.
Autor: Krzysztof_J

16 września 2023 - Warszawa, pętla Ratuszowa-ZOO. Z okazji Dni Transportu Publicznego uruchomiono specjalną linię tramwajową nr 21 na trasie Gocławek - Ratuszowa-ZOO. Jej numer nawiązywał do dawnej linii 21, która jednak nigdy nie kursowała dokładnie na takiej trasie - przez wiele lat łączyła pętle Żerań FSO i Wiatraczna, a pod koniec swojego istnienia drugi kraniec zmieniono na plac Narutowicza. Oprócz widocznego na zdjęciu wagonu 838 kursowały na niej również Lw nr 541 i K nr 403-1. Niestety, podobnie jak rok temu, nie było ogólnej części tramwajowej, w niedzielę zorganizowano jedynie zwiedzanie zajezdni Żoliborz dla osób posiadających wejściówki rozdawane w zajezdni Ostrobramska.
Autor: Krzysztof_J

Komentarze: 1


Fotogaleria Transportowa

Autobusy KMKM
Państwa:
Producenci:

Statystyki użytkownika:
Online: