Login: Hasło:
Zapamiętaj mnie
Zapomniałeś hasła lub nie działa?
Na tej stronie używamy ciasteczek by móc świadczyć ci uslugi, personalizowac reklamy i analizować ruch. Informacje o tym, jak korzystasz z tej strony są udostępniane m. in. google. Korzystając z niej zgadzasz się na to.

Akceptuj Odrzuć Pokaż mi więcej informacji

Jesteś niezalogowany | Zaloguj się | Zarejestruj się


Funikular Petřín #2

Detale

NazwaFunikular Petřín
(Vagónka Studénka) /Miscellaneous Funicular (1985-1985)
VIN
Numer zabudowy
Wyprodukowany1985
Zezłomowany
Właściciele
1985DP Praha
Numery taborowe
Wprowadzenie do ruchu Rok wycofania Numery taborowe
19852 / DP Praha
Inne informacje
Vagónka Studénka Funikular Petřín

Zdjęcia

8 kwietnia 2007 - Praga. Kolej linowa na Petrin. Wagonik stoi na stacji pośredniej Nebozízek LD. W tym samym czasie drugi wagon także czeka, po chwili obydwa wjadą na mijankę.
Autor: seba

Komentarze: 8

3 lipca 2007 - Praha, Újezd
Autor: Reichenberger
edytorhalfdriver
13 września 2011 - Praha - Petřín, ul. U lanové dráhy. Vagónka Studénka numer 2 opuścił stację Újezd i podąża na szczyt góry. Kolej linowa na Piotrzyn ma bardzo bogatą historię. Na początku wagoniki napędzała woda i sir Izaak Newton - w 1891 roku wagony wyposażone były w zbiorniki na wodę, która, po nalaniu, obciążała dany wagon (ten, który w danej chwili miał zjeżdżać na dół), powodując jego grawitacyjny zjazd i przy okazji wciągnięcie wagonu "bez wody" na górę. Co ciekawe, pierwsze wagony praskiego funikularu były wyposazone w zębatkę systemu Abta i poruszały się po torze dla pojazdów szynowych wyposażonych w koła klasyczne (każde koło ma od wewnątrz obrzeże) - tor był trójszynowy, jedynie na mijance szyna środkowa rozwidlała się. Później kolejce zabudowano napęd elektryczny - wymieniono wagony na całkowicie nowe (stare zezłomowano na stacji górnej). Zębatka systemu Abta odeszła na emeryturę. W latach 60. osunięcia ziemi na wzgórzu zniszczyły dużą część trasy, unieruchamiając kolejkę na bardzo długi czas - pofalowane i pogięte tory zdemontowano, pozostawiając zarastające starotorze i mury oporowe. Remont linii zakończył się w 1985 roku (zbudowano na nowo ławę torową, miejscami w grunt wpuszczono długie, sięgające aż skały wzgórza betonowe filary, by zabezpieczyć tory przed ruchami masowymi) - wtedy funikular ruszył na nowo, taki, jakim znamy go dzisiaj. Na zdjęciu widać, że na dachu wagon posiada pięć szyn z metalowymi nakładkami - na trzy z nich (trzy od lewej licząc) na stacji końcowej najeżdżają specjalne odbieraki. Do czego ten system służy? Dwa przewody - zasilanie wagonu na stacji, trzeci - synchronizacja odjazdów?...
Autor: PAFAWAG

13 września 2011 - Praha - Petřín, górna stacja funikularu (dawniej, setki lat temu, na górze królowała szubienica, obecnie zaś jest tam przecudnie pachnące rosarium, obserwatorium astronomiczne, labirynt luster i mała Wieża Eiffla). Widok na skromny pulpit sterowniczy "dwójki" i wyremontowane dzięki funduszom z Unii Europejskiej mury oporowe - pozostawiono jednak części "środkowe" z oryginalnych cegieł, uzupełniając jedynie ubytki. Daleko w tle można dojrzeć stację środkową - Nebozízek. BTW dwie liny leżące blisko osi toru to nieruchawe kable hamujące (nie wiem jeszcze, jak to działa), lina całkiem po prawej to lina sterująca wagonikiem.
Autor: PAFAWAG

3 sierpnia 2015 - Praga, Petřín. Wagon kolejki linowo-terenowej #2 zjeżdża do stacji Újezd. Po drodze zatrzyma się jeszcze na przystanku Nebozízek, a następnie na trasie za mijanką, kiedy to drugi wagonik znajdzie się na pośrednim przystanku.
Autor: dariuszz94

19 maja 2023 - Praga, Újezd. Obecny funikular na wzgórze Petřín jest moim równolatkiem. Został ponownie otwarty w 1985 roku, wcześniej przez dwie dekady mieszkańcy i turyści musieli transportować się na inne sposoby, gdyż stara linia została zniszczona po osunięciu się zbocza. Przejazd wchodzi w cenę biletów 24h i 72h, ale już nie tych o krótszym okresie ważności. Nie brakowało jednak chętnych do skorzystania, tego pięknego, słonecznego dnia kolejka do dolnej stacji ciągnęła się na dobre 100-150 metrów od wejścia.
Autor: Cyklisten
edytor

Fotogaleria Transportowa

Autobusy KMKM
Państwa:
Producenci:

Statystyki użytkownika:
Online: