Login: Hasło:
Zapamiętaj mnie
Zapomniałeś hasła lub nie działa?
Na tej stronie używamy ciasteczek by móc świadczyć ci uslugi, personalizowac reklamy i analizować ruch. Informacje o tym, jak korzystasz z tej strony są udostępniane m. in. google. Korzystając z niej zgadzasz się na to.

Akceptuj Odrzuć Pokaż mi więcej informacji

Jesteś niezalogowany | Zaloguj się | Zarejestruj się


КП Алчевськпастранс

Informacje o przewoźniku

NazwaКП Алчевськпастранс
SkrótАПТ
Atrybuty przewoźnikaPrzewoźnik trolejbusowy
Inne informacjePo zakończeniu II Wojny Światowej na terenie Ukrainy rozpoczęła się masowa akcja budowy sieci trolejbusowych. Początkowo otwierano je według klucza populacyjnego: trolejbusy pojawiały się w kolejnych największych miastach republiki – Odessie, Dniepropietrowsku, Zaporożu czy Lwowie. W maju 1954 r. po raz pierwszy rozpoczęto budowę trolejbusów w mieście mniejszym, aczkolwiek posiadającym duży zakład przemysłowy o strategicznym znaczeniu. Owym miastem był Ałczewsk (wówczas Woroszyłowsk, póżniej w latach 1961-91 Kommunarsk), w którym znajdowała się jedna z największych ukraińskich hut żelaza. 25.09.1954 pierwsze trolejbusy ruszyły na trasie od ul. Telmana przez ul. Kirowa do kombinatu.
Sieć rozwijała się bardzo szybko. 10 lat po otwarciu po Ałczewsku kursowało 71 trolejbusów na 7 liniach, w tym również podmiejskiej trasie do sąsiedniego Pierewalska. W 1972 r. uruchomiono drugą zajezdnię trolejbusową. Dokładny przebieg rozbudowy ałczewskiej sieci można obejrzeć pod adresem http://transphoto.ru/photo/215353/
W momencie rozpadu ZSRR w dwóch ałczewskich zajezdniach stacjonowało łącznie 113 liniowych trolejbusów. Po 1991 r. kondycja przedsiębiorstwa pogorszyła się, choć nie w takim stopniu jak w wielu innych miastach Zagłębia Donieckiego. Kontynuowano w niewielkim stopniu zakupy nowego taboru, które objęły po raz pierwszy trolejbusy przegubowe. W 2005 otwarty został pierwszy po latach nowy odcinek sieci. Jednak trzy lata później rozpoczął się poważny kryzys przedsiębiorstwa, który odznaczył się m.in. likwidacją trasy do Pierewalska, kasacjami kolejnych wyeksploatowanych pojazdów, czego konsekwencją było zmniejszenie uruchomienia trolejbusów do 30-35 brygad – ponad połowa mniej niż na początku lat 90. W kolejnym roku dzięki interwencji władz miasta udało się ustabilizować sytuację. Wyznaczono cztery priorytetowe linie (3, 4, 6, 8) na których utrzymywana jest wysoka częstotliwość kursowania (co 8-15 min.), na pozostałych liniach (1, 5, 7, 9, 10, 11) pozostawiając po 1-2 brygady z interwałem na poziomie 20-50 min.
W miarę możliwości finansowych zakłada się kontynuacje odnowy taboru. Plany przewidują także budowę nowej trasy do przysiółka Karpaty, w której ma zostać zbudowany nowy dworzec kolejowy (obecną stację chce „pochłonąć” huta wraz ze swą rozbudową).

Tabor ałczewskich trolejbusów stanowiło początkowo18 wozów MTB-82D (prod. 1954-55). W latach 60. do Ałczewska trafiały trolejbusy serii ZiU-5, ŁAZ-695E i Kiev-6. W druga połowie lat 70. w Ałczewsku rozpoczęła się trwająca do dziś dominacja wozów serii ZiU-682. Jako ciekawostkę można tu wspomnieć fakt kursowania w latach 1989-2000 (w przybliżeniu) zestawu złożonego z dwóch „ziutków” nr 326 i 327, czyli tzw. scepki. Okres po 1991 przyniósł pewne urozmaicenie parku taborowego, gdy do Ałczewska przybyły pojazdy JuMZ-T1 i T2, ZiU-6205 oraz w ostatnim okresie Dnipro-E187 (szczegóły znajdują się w bazie danych).



16.07.2022 r. po ostrzale zajezdni w trakcie trwającej agresji faszystowskiej Rosji na Ukrainę całkowicie wstrzymano kursowanie trolejbusów. Do lata 2023 r. zdemontowano całkowicie sieć trakcyjną w całym mieście.

Schematy


Alchevsk, trolleybus
- 2009
Autor: IKS

Szukaj pojazdu

Nazwa pojazdu, numer rejestracyjny, taborowy lub numer podwozia (Użyj * jako zamiennika dowolnego znaku)

Lista pojazdów

Aktualna flota

Trolejbus
Numery taboroweNazwa modeluProducentNadwoziePodwozieSilnikSkrzynia biegów
Osprzęt
Wprowadzenie do ruchuRok wycofaniaZdjęcia
333 КТГ-1КЗЕТКЗЕТ КТГКЗЕТ КТГ1988-
Zobacz wszystkie
1/1
371,372 ЮМЗ-Т2ЮМЗЮМЗ Т2ЮМЗ Т2Електротяжмаш ЕД-138У2 2005-
Zobacz wszystkie
2/2
376 Дніпро Е187ДРЗЕТЗиУ 682ЗиУ 682Динамо ДК-210А32008-
Zobacz wszystkie
1/1
373-375 ЗиУ-682Г-016ЗиУЗиУ 682ЗиУ 682Динамо ДК-213А2007-
Zobacz wszystkie
3/3
329-352 ЗиУ-682В0АЗиУЗиУ 682ЗиУ 682Динамо ДК-2131988-
Zobacz wszystkie
3/22
313-336 ЗиУ-682В00ЗиУЗиУ 682ЗиУ 682Динамо ДК-210А31986-
Zobacz wszystkie
3/14
355-360 ЗиУ-682Г00ЗиУЗиУ 682ЗиУ 682Динамо ДК-2131991-
Zobacz wszystkie
1/6
368-370 ЗиУ-620500ЗиУЗиУ 683ЗиУ 683Динамо ДК-211БМ1996-
Zobacz wszystkie
1/3

Historyczna flota

Trolejbus
Numery taboroweNazwa modeluProducentNadwoziePodwozieSilnikSkrzynia biegów
Osprzęt
Wprowadzenie do ruchuRok wycofaniaZdjęcia
284-312 ЗиУ-682ВЗиУЗиУ 682ЗиУ 682Динамо ДК-210А319822015
Zobacz wszystkie
0/11
363-367 ЮМЗ-Т1ЮМЗЮМЗ Т1ЮМЗ Т1Електротяжмаш ЕД-138У2 19932019
Zobacz wszystkie
0/5
353,354 ЗиУ-682В0ВЗиУЗиУ 682ЗиУ 682Динамо ДК-21319902020
Zobacz wszystkie
0/2
361,362 ЗиУ-683Б00ЗиУЗиУ 683ЗиУ 683Динамо ДК-211БМ19912020
Zobacz wszystkie
0/2