Jesteś niezalogowany | Zaloguj się | Zarejestruj się
Przynajmniej jedno podwozie jest z Dusseldorfu... Na lorce #803 widnieje blaszka z numerem (może fabrycznym) 769, a na lorce #804 na maźnicach spotkać można napis "LHL Timken". Nie wiem czego to dowodzi, ale bardzo ciekawe, z którego roku pochodzi najstarsze lorkowe podwozie z Częstochowy, pozyskane z wagonu gospodarczego #220, występującego w literaturze jako "typ Dusseldorf". Właściwie pewne jest tylko to, że jest ono sporo starsze od całej częstochowskiej sieci tramwajowej. Wagon #220 widać na zdjęciach z roku około 1960. W tamtych czasach nasze eNki były w stanie fabrycznym i trudno się dziwić, że żadnego wagonu liniowego nie przerabiano na gospodarczy. Z kolei oczywistym się wydaje, że jakiś wagon gospodarczy w MPK Częstochowa musiał istnieć od momentu uruchomienia trakcji tramwajowej. Wie ktoś jakie były wcześniejsze losy wagonu #220? Co to w ogóle był za model pojazdu?
No dobrze, tylko ciekawe jakie było jego oficjalne oznaczenie typu i z którego był roku?
Niestety nie mam aż takiej wiedzy, ale zapewne GOP dostał ten wóz właśnie z tego niemieckiego miasta. Kiedy i w jakich okolicznościach, to niech się już autochtoni wypowiadają O ile w ogóle ktoś posiada taką wiedzę... /kl
Wagony z Dusseldorfu pochodza z roku 1902 z fabryki w Uerdingen. Do Katowic przyszły w czasie wojny, pozniej część przerobiono na techniczne. Podobno jedna częstochowska lorka jest też na podwoziu Bremena. Ciekawe, czy "cały" Bremen jeździł po Częstochowie, czy tylko podwozie sprowadzili.