Login: Hasło:
Zapamiętaj mnie
Zapomniałeś hasła lub nie działa?
Na tej stronie używamy ciasteczek by móc świadczyć ci uslugi, personalizowac reklamy i analizować ruch. Informacje o tym, jak korzystasz z tej strony są udostępniane m. in. google. Korzystając z niej zgadzasz się na to.

Akceptuj Odrzuć Pokaż mi więcej informacji

Jesteś niezalogowany | Zaloguj się | Zarejestruj się


Jelcz PR110M #581

Detale

NazwaJelcz PR110M
(Jelcz) (WSK Mielec SW680/78/1 136kW/185HP 11100cm3) (FPS Tczew S4-95(4)) 36/110 [2-2-2] (1983-1992)
VIN1538/92
Numer zabudowy
Wyprodukowany1987
Zezłomowany2013
Właściciele
19872013MPK Rzeszów
Numery rejestracyjne
Wprowadzenie do ruchu Rok wycofania Tablice rejestracyjne
19871994RZB 581R
19942008RWA 3460
20082013RZ 80195
Numery taborowe
Wprowadzenie do ruchu Rok wycofania Numery taborowe
19872013581 / MPK Rzeszów
Inne informacje
Sprzedany w Przetargu 6.08 na Złom

Zdjęcia

21 września 2006 - Rzeszów, ul. Krakowska
Autor: voy

11 listopada 2006 - Rzeszów, rondo Dmowskiego. Z tyłu widać pomnik Walk Rewolucyjnych. Mówiła o nim Jolanta Wiszniewska w emitowanym dzisiaj w TV4 programie Instynkt Tropiciela - "Te dwa z boku, duże jasne to podobno listki, ale mieszkańcy Rzeszowa mają zupełnie inną teorie. Według nich jest to pomnik wielkiej... kiedyś mówiono o tym kuciapka". (Takiego określenia to w Rzeszowie nie stosujemy :D)
Autor: kuki

Komentarze: 1

7 sierpnia 2007 - Rzeszów, ul. Piłsudskiego. Zdjęcie podmienione, bo się drukować nie chciało ;P
Autor: Pan Psiuk
edytor
14 czerwca 2008 - Rzeszów, ul Ofiar Katynia.
Autor: Pan Psiuk
edytor
2 lipca 2008 - Rzeszów, ul. Panoramiczna. M.in. takich widoków można się spodziewać na najbliższej imprezie KM w Rzeszowie na którą serdecznie zapraszam. Więcej info: http://www.profesor.rail.pl/rpk/news.php?readmore=28
Autor: kuki

6 czerwca 2009 - Rzeszów, ul. Robotnicza
Autor: xi.

Komentarze: 1

6 czerwca 2009 - Rzeszów, pętla na os. Zalesie.
Autor: Wróżbita Maciej

19 września 2009 - Rzeszów, al. Powstańców Warszawy.
Autor: Pan Psiuk
edytor
1 października 2010 - Rzeszów, ul. Dąbrowskiego
Autor: gofkond

26 kwietnia 2011 - Rzeszów, ul. Bardowskiego. Od połowy lat 60. trwał szybki rozwój motoryzacji w Polsce. Zakupiono licencję na silnik Leyland 680, rozwijano produkcję modelu Jelcz 315, rozkwitała produkcja Fiatów 125p i 126p. Opracowano wymogi dla nowego autobusu. Idea była taka, by bazując na istniejącym, nowoczesnym nadwoziu powstała konstrukcja 12-metrowa, 3-drzwiowa, wykorzystująca zakupione już licencje na podzespoły - przede wszystkim silnik poziomy 680, skrzynię biegów ZF, amortyzatory Armstrong i inne. W 1972 roku władze PRL zakupiły licencję na nieistniejący autobus - hybrydę francuskiego nadwozia Berliet i polskich podzespołów. Berliet PR100 był francuską adaptacją konstrukcji niemieckiego Standardbusa - autobusem dwudrzwiowym, tylnosilnikowym, z obniżoną podłogą. W PR100 wyjątkowa była kanciasta karoseria, typowa dla samochodów lat 70. W Berliecie ochoczo przystąpiono do pracy i oto powstał model PR110 (prototyp w 1974 r.), którego produkcja ruszyła od 1975 roku i potrwała do 1992 r. Nowoczesny autobus wykazał szereg niedomagań, zdaje się stąd, iż wszystko ruszyło tak naprawdę "na hurra". Stal z hut okazała się niskiej jakości, a konstrukcja podwozia - za słaba. WSK Mielec, produkująca silniki Leyland, nie przykładała się do jakości jednostek poziomych, koncentrując się na silnikach w wersji pionowej do Jelczy 315. I tak nowoczesny autobus z 11-litrowym silnikiem o mocy 185 KM i synchronizowaną skrzynią biegów S4-90, zawiódł użytkowników. Produkcję rozkręcano na dużą skalę, rocznie z fabryki od połowy lat 70. wyjeżdżało około 1000 autobusów (docelowy, nierealny plan wynosił 5000 sztuk). Stąd też największy boom dostaw Jelczy PR110 przypadł na lata 1977-1980. Wtedy to PR110 zdominował komunikację miejską w Warszawie, Łodzi, Krakowie, Lublinie i innych dużych miastach. Następnie nadeszło załamanie w produkcji. Jelcze PR110 kierowano następnie do mniejszych miast, gdyż duże ośrodki miejskie przyjmowały duże ilości Ikarusów w wersji krótkiej i przegubowej. Skomplikowana konstrukcja okazała się nie na miarę czasów, na co wpłynęło szereg niedomagań jakościowych. Jelczy PR110 wyprodukowano zapewne ponad 10 000 sztuk, z czego większość przypadać będzie na lata 1977-1981.
Autor: Jacek Pudło
edytor
Komentarze: 4

26 kwietnia 2011 - Rzeszów, ul. Bardowskiego. W Rzeszowie Leylanda słyszało się wtedy wszędzie. Za to trudno było tu usłyszeć most Raba.
Autor: Jacek Pudło
edytor
15 października 2012 - Rzeszów, ul. Św. Rocha. Wie ktoś czy ta peera odziedziczyła przednie białe drzwi (od kabiny) po #489 czy to z innego wozu? Przy okazji pozdrowienia dla ekipy "jeżdżących" ;)
Autor: Evelyn489

Komentarze: 4

6 listopada 2012 - Rzeszów, Aleja Powstańców Warszawy.
Autor: Hubson
newser
11 stycznia 2013 - Rzeszów, ul. Alfreda Potockiego.
Autor: Evelyn489

Komentarze: 11


Fotogaleria Transportowa

Autobusy KMKM
Państwa:
Producenci:

Statystyki użytkownika:
Online: